Välkomna till A2, extraintensiv! 

Här kommer jag att skriva vad vi har gjort på lektionerna och vad ni har för läxa.

På kursen kommer vi att arbeta med kapitel 11-20 i Rivstart A1/A2. Vi kommer att lära oss mycket nytt, repetera gammalt och prata jättemycket.

Vi ses i klassrummet!


mån 9/12

Vad fint att träffas och få höra era presentationer idag! Vi kommer få en rolig och intensiv kurs tillsammans!

Idag introducerade vi kursen och ni intervjuade och presenterade varandra. Vi pratade om vad vi tycker om och vad vi inte tycker om och hur man kan svara positivt eller negativt. (Jag tycker om att läsa. > Jag också. /Inte jag. Jag tycker inte om att stressa. > Inte jag heller.)

Era presentationer liknade internetprofiler, (Jag är en singelmamma med fyra barn. Jag kommer från Stockholm. Jag jobbar som lärare och översättare. Jag älskar litteratur, kultur och friluftsliv! Jag tycker om att lära mig nya språk, men jag tycker inte om att stressa), därför pratade vi lite om internetdejting och lyssnade på texten om Anna (s. 113).

Vi  diskuterade de olika svaren som Anna hade fått på sin dejtingprofil och vem ni tyckte skulle passa Anna bäst. Sedan skrev ni bra svar till Adam och Krister från Anna.

Vi pratade om konjunktionerna och, eller, men, för, så och repeterade substantiv i obestämd form och bestämd form, singular och plural.

Läxa till tisdag (10/12):

  • Skriv en lista med 15 substantiv från texten om Anna (TB s. 113). Skriv sedan substantiven i alla former (obestämd form och bestämd form i singular och plural, se s. 117 uppgift O) och repetera grammatiken på s. 231.
  • TB s. 118 (datorord)
  • Skriv! Skriv en nätdejtingprofil om dig. (Se Annas profil på s. 114 i textboken som exempel, använd gärna mycket fantasi och humor!).

OBS! Imorgon (10/12) är vi i klassrum 532!


tis 10/12

Idag blev vi flera i gruppen. Bra! Vi fortsatte med att skriva nya dejtingprofiler och vi jobbade med substantiv i alla former. Vi jobbade också mycket med dator- och teknikord, och lyssnade på en partikelverbsvals :0)

Läxa till onsdag (11/12):

  • Repetera kapitel 11 i textboken och i övningsboken!

ons 11/12

Idag fortsatte vi att prata om mat, matvanor och om råvaror (och vi fick höra om den fantastiska hallondesserten från Nobelmiddagen!). Vi jobbade med skillnaden mellan MYCKET – MÅNGA och LITE – FÅ (se TB s. 124 och ÖB s. 112).

Vi tränade på låååååååånga och korta vokaler🙂 Kom ihåg att lååååååång vokal är jättejättelåååååååång! Och vi hade en diktamen med reduktioner.

Vi repeterade konjunktioner och startade med subjunktioner och bisatser (se TB s. 127 och ÖB s. 115). Ingen panik, vi kommer arbeta mer med bisatser (också i hela B-boken).

Vi jobbade med tycker/tänker/tror och sedan jobbade vi med konstruktionen sitter och/ligger och/står och + verb (se TB s. 129  och ÖB s. 119).

Läxa till torsdag (12/12):

  • ÖB s. 114, s. 118 (uppgift C), s. 120.
  • TB Läs texten om Selin (s. 134-135) + skriv 8 frågor till texten.

OBS! IMORGON SKA VI VARA I ETT NYTT KLASSRUM IGEN, VI SES KL. 9.00 I RECEPTIONEN!


tors 12/12

Idag har testat olika klassrum och ätit godis:0) Vi pratade om vad vi ville bli när vi var små och varför vi ville bli det. Och ni fick gissa vad alla i gruppen ville bli.

Vi övade på adverb för position, destination och från position (Vi är här, de är där, kom så går vi härifrån dit till dem). Vi tittade närmare på texten om Selin och pratade om skillnaden på presens perfekt och preteritum. (Presens perfekt = Tiden är inte slut/tiden är intressant/NU-adverbPreteritum = Tiden är slut/Tiden är intressant/DÅ-adverb). Sedan fick ni skriva om Sebastians dag tillsammans.

Vi repeterade alla verbformer för verbgrupp 1, 2, 3.

Läxa till fredag (13/13):

  • Skriv 15 meningar i preteritum (se pappret ni fick av mig).
  • Skriv om en speciell/jobbig/rolig/konstig dag på ditt jobb! Skriv i preteritum!
  • ÖB s. 123-124, 125(A), 126
  • TB s. 139 (Läs!)

Om ni vill se något luciatåg imorgon kan ni komma till Adolf Fredrik kyrka kl. 7.30 eller till Folkuniversitetet klockan 8.


fre 13/12

Idag startade vi dagen med lite luciasånger och med att repetera starka verb.

Vi pratade om olika jobb och vad man gör på det jobbet och hur man behöver vara på det jobbet. (En pilot flyger flygplan. En pilot måste ha bra syn och kunna navigera. En pilot måste vara noggrann och gärna bra på språk).

Vi hittade jobb åt Carina, Lasse, Ola och Inger. Sedan fick ni själva prova att söka jobb som bröllopsfotografer och tennislärare, och ringa till chefer.

Vi repeterade NU-adverb och DÅ-adverb, infinitiv med att, och spelade ett tidsspel.

Läxa till måndag (16/12):

  • Framstegstest 4
  • TB s. 142 (läs!)
  • Starka och oregelbundna verb (skriv 15 meningar i preteritum på pappret som ni fick av mig).

Tusen tack för denna vecka & trevlig helg!


mån 16/12

Välkomna till en ny extraintensiv vecka!

Idag fick vi följa med Sara & Brian till landet och sjunga snapsvisor. Det blev en tuff dag för Brian som fick dricka snaps, hugga ved, måla dass osv., och ni fick skriva om hur hans andra dag på landet var:) Vi pratade om indirekt tal (Hon undrar om vi kan komma på fredag kväll./Han säger att fredag inte passar så bra.), och relativa bisatser (Berit vet ett ställe där det brukar finnas många kantareller.)

Vi pratade om den lilla markören ”ju”. Varför tar du ett paraply? Det regnar ju. (= båda vet att det regnar) och vi tränade på att ge varandra komplimanger (Vilken fin frisyr du har! Vilket vackert leende du har! Vilka snygga skor du har!)

Läxa till imorgon (17/12):

  • ÖB s. 132-135
  • TB s. 149(g), 150-151 Lyssna på meningarna i övning g och middagsdialogen många gånger.
  • TB s. 156 (a) Läs texten Familjen Medelsvensson och försök gissa vad de ska stå i luckorna.

Vi ses imorgon!

Glöm inte att Folkuniversitetet Stockholm har en tävling på Facebook och Instagram där man kan vinna 25 % rabatt på nästa kurs!


tis 17/12

Idag pratade vi om Familjen Medelsvensson och diskuterade hur en typisk familj från era olika länder är. Vi kom fram till att vi inte är så typiska. Vi fortsatte att arbeta med bisatser och vi pratade om den lilla markören ”” som man sätter framför frågeord (Varför då? När då? Hur då? Vem då?).

Vi började prata om det svenska utbildningssystemet och om vilka favoritämnen och favoritlärare vi hade när vi gick i skolan. Varför tyckte ni en del lärare och hur va de som ni inte tyckte om?

Vi repeterade reflexiva possessiva pronomen (Olivia har en hund. Olivia älskar sin hund./Olivias farmor har en katt. Oliva älskar hennes katt.), se ÖB s. 142.

Läxa till imorgon (18/12):

  • TB s. 168-169. Skriv 5 frågor till texten.
  • ÖB s. 144-145.

ons 18/12

Idag pratade vi mera om olika skolsystem och utbildningsvägar. Vi pratade om att man kan göra substantiv av nummer (Min dotter går i ettan. Jag bor i femtiotvåan. Jag åkte med sjuan. Han är en riktig nollåtta.)

Vi pratade om framtiden (Jag ska gå på bio imorgon, jag åker till Gotland i jul, det kommer regna imorgon). Sedan planerade vi en polarexpedition och fick argumentera mycket:o)

Vi började lite på nästa kapitel och berättade hur vi bor och argumenterade för om det är bäst att bo på landet eller i stan. Vi pratade om jämförelser (Det är lika dyrt som. Det är billigare än), och om skillnaden mellan sitter/ligger/står (Det sitter en katt i fönstret. Klockan hänger på väggen. Det står ett skrivbord på mattan, se ÖB s. 161).

Läxa till imorgon (19/12):

  • TB s. 183 (prepositioner), s. 185 (möbler)
  • ÖB s. 159-160 (jämförelser), s. 162 (sitter/ligger/står)
  • Skriv! Beskriv ditt rum detaljerat! (t.ex. ditt vardagsrum, sovrum eller kök). Se exempel i TB s. 183 (Rummet har två fönster. På golvet ligger en stor matta. På mattan står en lång soffa. Det ligger tre kuddar i soffan. Bredvid soffan står ett skrivbord. Det hänger en tavla ovanför soffan …)

tors 19/12

Tack för idag alla! Idag hade vi en intensiv dag igen. Vi repeterade jämförelser (Kaffe är starkare än te. Te är nyttigare än kaffe.) Vi pratade om hur vi bor och hur man kan bo och vi beskrev hur våra rum hemma ser ut. Vi hade vernissage!

Vi övade på interjektioner (Nähä! Jaha! Jasså!?) och övade på svåra telefonsamtal🙂 Vi testade att vara sekreterare och skrev meddelanden till kolleger också.

Sist gick vi igenom bestämd form på adjektiv. Bestämd form på adjektiv är samma som plural och används efter demonstrativa och possessiva pronomen, och efter genitiv-s. (En grön bil. Ett grönt äpple. Gröna bilar. // Den gröna bilen. Det gröna äpplet. De gröna bilarna. // Min gröna bil. Mitt gröna äpple. Mina gröna bilar … se mera i ÖB s. 169)

Läxa till imorgon (20/12):

  • ÖB s. 168-171 (adjektiv obestämd form/adjektiv bestämd form)
  • TB s. 198 Lär er kroppsdelarna, kombinera ord och bild.
  • LYSSNA! Tjuvlyssna på stan, på bussen eller på tunnelbanan. Lyssna efter interjektioner (Jaha! Nähä! Jasså! Javisst ! ...) Har du några favoritinterjektioner?

fre 20/12

Idag repeterade vi allt som vi har gjort. Vi fortsatte med adjektiv i bestämd form och vi pratade om tidsprepostioner ”... om dagen/året, … i veckan/timmen/sekunden”  och ”varje, varannan/vartannat, var tredje/vart tredje …” . Vi övade på kroppsdelarna och lekte doktor och patient (med mycket inlevelse!) och testade på att vara relationsexperter.

Vi pratade mycket om julen, tomten och taxitomtar.

Tusen tack för denna kurs & lycka till med er svenska! Jag hoppas vi ses på nästa kurs eller på någon annan kurs!

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

/Sara