Välkomna till A2, del 1! Här kommer jag att skriva vad vi har gjort på lektionerna och vad ni har för läxa.

På kursen kommer vi att arbeta med kapitel 11-15 i Rivstart A1/A2. Vi kommer att prata jättemycket och också repetera mycket. Vi ses i klassrummet!


2 april: Vad fint att träffas och få höra alla era presentationer! Det kommer att bli en rolig kurs med er!

Idag introducerade vi kursen och ni intervjuade och presenterade varandra. Vi pratade om vad vi tycker om och vad vi inte tycker om och hur man kan svara positivt eller negativt. (Jag tycker om att läsa. > Jag också. /Inte jag. Jag tycker inte om att stressa. > Inte jag heller.)

Era presentationer liknade internetprofiler, (Jag är en singelmamma med fyra barn. Jag kommer från Stockholm. Jag jobbar som lärare och översättare. Jag älskar litteratur, kultur och friluftsliv! Jag tycker om att lära mig nya språk, men jag tycker inte om att stressa), därför pratade vi lite om internetdejting och lyssnade på texten om Anna (s. 113).

Läxa till torsdag (4/4):

  • TB s. 113-115
  • ÖB s. 100
  • Skriv! Skriv en internetdejtingprofil om dig. (Se Annas profil på s. 114 i textboken som exempel, använd gärna mycket fantasi och humor!).

4 april: Tack för era internetprofiler, de var intressanta att läsa:) Idag pratade vi om alternativ och preferenser. (Jag tycker mer om te än kaffe. > Jag tror att du tycker mest om X. > Ja, det stämmer/Nej, det är fel./Jag tycker lika mycket om båda./Jag tycker om både kaffe och te.)

Vi  diskuterade de olika svaren som Anna hade fått på sin dejtingprofil och vem ni tyckte skulle passa Anna bäst. Sedan skrev ni bra svar till Adam från Anna.

Vi pratade om konjunktionerna och, eller, men, för, så och repeterade substantiv i obestämd form och bestämd form, singular och plural.

Läxa till tisdag (9/4):

  • Skriv en lista med 15 substantiv från texten om Anna (TB s. 113). Skriv sedan substantiven i alla former (obestämd form och bestämd form i singular och plural, se s. 117 uppgift O) och repetera grammatiken på s. 231.
  • ÖB s. 101-106, 108
  • TB s. 118-119 (datorord)

Trevlig helg!


9 april: Idag repeterade vi konjunktioner och jobbade lite med ordföljd. Vi övade på datortermer och mejladresser. Öva gärna på alfabetet lite mer. Efter pausen repeterade vi adjektiv för nationaliteter och diskuterade vad vi tycker bäst om. > Jag tycker om libanesisk mat, irländskt öl, turkiskt kaffe, italiensk glass och japanska filmer.

Läxa till torsdag (11/4):

  • Skriv en text om vad du gillar för mat. (Se exempeltexter på s. 126-127 i textboken.)
  • Läs om en råvara på s. 123 i textboken (potatis/råg/älg/sill/lax/jordgubbar) och presentera den på torsdag.

11 april: Idag fortsatte vi att prata om mat. Vi pratade om vad vi gillar och inte gillar för mat och repeterade olika nationaliteter och olika sorters mat; asiatisk mat, thailändsk mat, mexikansk mat. Ni fick presentera en svensk råvara som ni hade läst om (potatis, råg, älg, sill, lax, jordgubbar).

Vi pratade också om ”jo”. Jo = ett positivt svar på en negativ fråga. Kan inte du spanska? > Jo, jag kan spanska. Är inte du allergisk mot katter? > Jo, jag är allergisk mot katter.

Vi pratade om skillnaden mellan ”många” och ”mycket”, ”få” och ”lite”. (Många = man kan räkna, Mycket = man kan inte räkna). Det finns många rådjur i Stockholm, men få rådjur i fjällen. Det finns mycket sand på stranden, men lite sand i affären.

Läxa till tisdag (16/4):

  • TB s. 124-125
  • ÖB s. 112-114, 121

16 april: Vi repeterade få-många/lite-mycket och att svara ”jo” som positivt svar på negativa frågor.

Vi introducerade pågående form för när man vill berätta vad någon gör just NU. (Tre vänner sitter och pratar. En hund ligger och sover. En man står och tittar på en karta.)

Vi pratade också om vad ni ville bli när ni var små. (När jag var liten ville jag bli arkeolog för jag älskade Indiana Jones. Nu är jag lärare.)

Nu är det påsk, så vi har ingen lektion på torsdag.

Läxa till tisdag (23/4):

  • TB s. 132-133
  • ÖB s. 109 (partikelverb), s. 119-120 (sitter/ligger/står och …), s.123 (adverb för position/destination/från position)
  • SKRIV! Vad ville du bli när du var liten? Varför? Vad gör du nu? Skriv en text om det.

GLAD PÅSK!


23 april: Idag pratade vi om påsken och vad ni hade gjort under ledigheten i det härliga vädret. Vi repeterade adverb för position/destination/från destination. Kom ihåg att det är verbet som bestämmer (När är bussen framme? När kommer bussen fram?).

Vi fortsatte att prata om era drömjobb och ni fick förklara vad en arkitekt/brandman/sjuksköterska gör och hur de ska vara (En arkitekt planerar och designar hus/byggnader/rum. En arkitekt ska vara kreativ och noggrann. En brandman släcker bränder och hjälper människor och katter. En brandman ska vara modig och stark …)

Sist lyssnade vi på partikelverbsvalsen:) Kom ihåg att partikelverben alltid har fokus på partikeln/prepositionen.

Läxa till torsdag (25/4):

  • TB s. 134-135 (läs texten om Selin och skriv 8 frågor till texten), s. 139
  • ÖB s. 125-129

Vi ses på torsdag!


25 april: Idag fortsatte vi med jobb och egenskaper. Ni fick testa att ringa till chefer och presentera er och era meriter (som bröllopsfotografer och tennislärare). Vi pratade om att man inte har ”att” framför infinitiv efter hjälpverb (Jag ska på konsert i helgen. Det är roligt att lyssna på musik./Nu är han trött på att arbeta med barn och vill pröva något annat.) Vi tittade på texten om Selin och såg att texten använder preteritum som berättande tempus. Och vi fantiserade ihop berättelser om Sebastians arbetsdag utifrån illustrationerna.

Nästa vecka är det Valborg, så vi ses först den 2 maj.

Läxa till torsdag (2/5):

  • ÖB s. 115-118 (subjunktioner & bisatser) (… ingen panik, vi kommer att gå igenom detta nästa vecka!)
  • Skriv! Skriv om en speciell dag på ditt jobb. Använd preteritum. (Se t.ex. Selin-texten ”Igår hade hon en superstressig dag. Först försov hon sig och sedan startade inte bilen …” och uppgift C på s. 137 i textboken)

Trevlig Valborg!


2 maj: Idag gick vi igenom subjunktioner och bisatser. Ingen panik, vi kommer att arbeta med detta i hela A-boken och hela B-boken, så ni måste inte kunna detta nu:)

Vi diskuterade ”fenomenet” landställen och diskuterade vad man brukar göra för aktiviteter på sitt landställe i Sverige (hugga ved, renovera, plocka bär och svamp) och i era länder (sola, bada, grilla).

Vi pratade också om det lilla ordet ”ju” som man använder när den man pratar med vet vad man menar. T.ex. Varför tar du ett paraply? >Det regnar ju. (= båda personerna vet att det regnar). Lyssna gärna efter ”ju” när ni hör svenskar prata, så förstår ni hur det fungerar:)

Vi jobbade också med  indirekt tal som gör att satsen blir en bisats. (T.ex.  ”När ska vi komma?” > Han undrar när vi ska komma. /”Fredag passar inte så bra.” > Han säger att fredag inte passar så bra.)

Läxa till tisdag (7/5):

  • TB s. 145-146
  • ÖB s. 132-133
  • Framstegstest 4 (Ni som inte var på kursen idag kan hitta testet på Rivstarts webbplats)

Trevlig helg!


7 maj: Tack för idag! Idag fortsatte vi att läsa om Brian och Sara på landet, och vad Brian fick göra med Kurt-Allan. Vi pratade om relativa bisatser, recept på blåbärspaj och sjöng snapsvisor. Vi hade också en liten diktamen och pratade om hur ”h” ofta reduceras i tal.

Läxa till torsdag (9/5):

  • TB s. 147-151
  • ÖB s. 134- 137

Vilket är ditt favoritord på svenska?  Skriv det + en motivation på Folkuniversitetet Stockholms instagramkonto (Folkuniversitetetstockholm) eller facebook-sida så kan du vinna  25 % rabatt på en sommarkurs!


9 maj: Vilken fin klass ni är! Vilka bra frågor ni har! Vad duktiga ni är! Idag övade vi på att ge varandra komplimanger:) Och vi pratade om hur en typisk svensk person, en ”medelsvensson”, är och hur en typisk person från ditt land är.

Många av er träffar jag på nästa kurs, A2, del 2, som börjar nästa vecka. Repetera gärna kapitel 11-15 om ni ska gå nästa kurs.

Tusen tack för denna kurs och lycka till med allt!