Välkomna till kursen! Här kommer jag att skriva vad vi har gjort på lektionerna och vad ni har för läxa. Vi ses i klassrummet!

26 februari: Idag hade ni Tamara som vikarie och började på preteritum.

Läxa till torsdag:

• TB s. 45 (repetera), s. 55 (skriv en text)
  • ÖB s. 46-52

Vi ses på torsdag!

28 februari: Idag fick ni intervjua varandra och presentera varandra. Vi är en stor klass och kommer att få mycket kul:)

• Idag pratade vi om subjektspronomen (jag, du, han, hon, vi, ni, de) och objektspronomen (mig, dig, honom, henne, oss, er, dem) och konstruerade meningar som Jag ringer till henne. Han skriver till mig. Jag talar svenska med er.  etc.
  • Vi  arbetade också med tidsadverb i preteritum (i måndags, i tisdags, i somras, i vintras.
  • Sist tittade vi på systemet med släktnamn; mormor, morfar, morbror, moster, farfar, farmor, farbror, faster etc.

Läxa till tisdag (5/3):

• TB s. 56-59
  • ÖB s. 53-54, 58

Trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

5 mars: Idag pratade vi om vad vi gjorde i helgen. Vi introducerade relativt pronomen, ”som” (t.ex. Jag har en bror som heter John), och possessiva pronomen (min/mitt/mina, din/ditt/dina, hans, hennes, vår/vårt/våra, er/ert/era, deras).

Läxa till torsdag (7/3):

• TB s. 62 (Dynamitkungen). Skriv 8 frågor till texten!
  • ÖB s. 55-56 (gör bara nummer 2 och 3)

7 mars: Vi repeterade possessiva pronomen och tränade på att säga possessiva pronomen + adjektiv (Min bok är gul, mitt hus är gult, mina cyklar är gula). Vi arbetade med texten Dynamitkungen och gick igenom verbgrupp 1, 2 och 3 (se sidan 63 i textboken och s. 57 i övningsboken). Vi fortsätter med verb nästa vecka:) Vi övade också på lååååååååååånga vokaler och korta vokaler.

Läxa till tisdag (12/3):

• Verbpapper med verbgrupp 1, 2 och 3 (ni som inte var på kursen får pappret av mig på tisdag).
  • Skriv 15 meningar i preteritum (t.ex. åker > Jag åkte till Uppsala igår.) med verben; jobbar, ringer, mår, talar, reser, frågar, bor, stänger, läser, röker, slutar, kör, lyssnar, börjar, somnar.

12 mars: Idag pratade vi mer om adjektiv och mycket om kläder (textboken s. 68) Han har på sig en blå slips och ett blått linne. Hon har på sig ett par gråa skor och en grå mössa. Vi repeterade också indefinita pronomen (någon/något/några, ingen/inget/inga) och verbgrupp 4 (starka verb & oregelbundna verb).

Läxa till torsdag (14/3):

• Verbpapper med verbgrupp 4  (ni som inte var på kursen får pappret av mig på torsdag).
  • Skriv 15 meningar i preteritum (t.ex. bjuder > Han bjöd alla på fika igår.) med verben; har, är, skriver, kommer, går, äter, gör, får, ser, sitter, dricker, flyger, säger, sjunger, kan.

Vi ses på torsdag!

14 mars: Idag gick vi igenom bestämd form plural av substantiv (kronorna, sängarna, mobilerna, kvittona, husen) och komparation av adjektiv (dyr – dyrare – dyrast, bra – bättre – bäst). Sedan diskuterade vi ett bra köp och ett dåligt köp.

Sara köpte en väska för tre år sedan. Den är jättepraktisk och fin och  hon använder den alla dagar. Väskan var ett bra köp.

Sara köpte ett par fina skor. Men de är för små. De är storlek 38 och Sara kan inte ha dem, för hon har storlek 39. Skorna var ett mycket dåligt köp!

Läxa till tisdag (19/3):

• TB s. 74-75, 77 (affärsfraser)
  • ÖB s. 67-72
  • SKRIV! Skriv om ett bra och ett dåligt köp! (Se inspirationstext/exempeltext på s. 79 i textboken.)

Trevlig helg!

Hej igen klassen!

Jag har gjort några ordkort (flashcards) så att ni kan träna på datum:

19 mars: Idag repeterade vi komparation och bestämd form plural. Ni skrev dialoger till köp i en sportaffär och att göra-listor med era bästa Stockholmstips, och sedan pratade vi mycket om vädret.

Läxa till torsdag (21/3):

• TB s. 80, 82, 86

21 mars: I torsdags började vi med presens perfekt (presens perfekt = har+supinum). Har du sjungit karaoke någon gång? Har du bakat kanelbullar någon gång? Hur länge har du varit i Sverige? Har du ätit frukost idag?

Vi tittade också på adverben hem och hemma (hemma = position, hem = destination). Jag är hemma. Jag åker hem.

Läxa till tisdag (26/3):

• TB s. 83-85
  • ÖB s. 75-77
  • SKRIV! Skriv ett mejl till Sara om vad du har gjort i Stockholm (se exempeltext på s. 91 och 85). Du kan mejla till sara.gombrii@folkuniversitetet.se eller skriva på papper och lämna till mig på tisdag.

Trevlig helg!

26 mars: Idag repeterade vi presens perfekt (John har öppnat fönstret, Han har läst en tidning, Han har ätit en banan) och så lyssnande vi på när John och Pia planerade en resa. Sedan fick ni själva planera en resa i tre grupper.  Ni fick diskutera: Vart ska ni resa? Hur ska ni resa? Vad sak ni göra? Hur ska ni bo? Ni planerade jättebra och jag följer gärna med på alla era resor! Sist gick vi igenom lite hjälpverb. Kom ihåg att man måste ha infinitiv efter hjälpverb! (John borde städa i Pias rum, jag borde träna mer osv.)

Läxa till torsdag (28/3):

• TB s.  87-88, 108
  • ÖB s. 79-81

Vi ses på torsdag!

28 mars: Sista dagen på kursen! Idag repeterade vi mycket och sedan övade vi på vägbeskrivningar (Ursäkta, var ligger turistbyrån? Gå rakt fram och sväng sedan till vänster.) Vi diskuterade vad vi tycker är konstigt i Sverige och sedan spelade vi tempusspel. Bra jobbat alla! Ni har lärt er jättemycket!

Lycka till med era svenskstudier!  … och många av er träffar jag på nästa kurs:)

/Sara