Välkomna till A1, del! Vi kommer att arbeta med kapitel 1-5 i Rivstart. Här lägger jag information om lektionen och om läxor.

22 januari, 2019: Vad kul att träffa er! Vi kan många språk tillsammans och kommer att få en intressant kurs.

Läxa till torsdag (24/1):

• Starta ett personligt webbkonto till Rivstart (titta på www.nok.se/extramaterial > Rivstart A1/A2). Där finns ordlista (sve- eng), verblista, facit, audiofiler, webbövningar etc.
  • Stava ditt namn med alfabetet (se alfabetet på s. 17 i textboken).
  • Klassrumsfraser (titta på första sidan i textboken/ordlistan).

24 januari, 2019: Idag repeterade vi namn, nationalitet, språk, yrke, adress och vi pratade om kungen. Var bor han? Vad gör han? Är han singel? etc.

Läxa till tisdag (29/1):

• Gör kapitel hela 1 (i TB=textbok och ÖB=övningsbok).
  • Skriv en text om dig till Sara! (Se inspirationstext/exempeltext på s. 17 i TB)

Trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

29 januari, 2019: Idag introducerade vi en & ett. Ingen panik, vi kommer repetera det mycket:)

Läxa till torsdag (31/1):

• TB s. 18-19 (Välj 2-3 favoritfraser och testa dem!)
  • TB s. 20, 23-24
  • ÖB s. 17

Vi ses på torsdag!

31 januari, 2019: Idag introducerade vi klockan och repeterade siffror. Hur mycket är klockan? När börjar kursen? När slutar kursen? När äter du frukost? Hur gammal är du? Vad har du för telefonnummer?

Läxa till tisdag (5/2):

• Repetera kapitel 1-2 (i textbok och övningsbok)
  • Nummer 1-100 (se s. 223)
  • Klockan, (TB s. 29 och ÖB s. 23)

Trevlig helg!

5 februari, 2019: Förlåt att jag kom försent till kursen idag! Jag hoppas att tunnelbanan fungerar på torsdag.

Idag repeterade  klockan och verb. Och vi läste om Renates dag. När/Hur dags/vilken tid börjar kursen? Vem äter Renate lunch med? Var bor Renates son? Vad gör hon på eftermiddagen? etc.

Läxa till torsdag (7/2):

• TB s. 26-32
  • ÖB s. 22-25
  • Verbpapper (illustrationer med verben: åker motorcykel, dansar, springer, sjunger karaoke, rider, dricker kaffe, vaknar, äter, mejlar, diskar, spelar piano, städar, läser, promenerar, tittar på teve och lagar mat).

Vi ses på torsdag!

7 februari, 2019: Förlåt igen för att jag kom sent, bra att ni kunde stanna kvar efter lektionen!

I torsdags arbetade vi mycket med verb och ordföljd (syntax) igen. (T.ex. Jag vaknar klockan halv sju och äter frukost klockan 7. Efter frukosten åker jag till kursen. Kursen börjar klockan nio och slutar kvart över elva. Efter kursen äter jag lunch med en kompis och promenerar i parken. På kvällen äter jag middag och går och lägger mig.)

Vi jobbade också med bestämd form av substantiv (i singular) en kurs – kursen, en penna – pennan, ett universitet – universitetet, ett äpple – äpplet … )

Sedan konstruerade vi imperativ av presens och gick igenom veckodagarna (Vilken dag är det idag? Det är måndag/tisdag/onsdag/torsdag/fredag/lördag/söndag) och datum (Vilket datum är det idag? Det är torsdagen den sjunde februari).

Läxa till tisdag (12/2):

• TB s. 33-35
  • ÖB s. 26-31
  • Skriv! Skriv en text om en dag i ditt liv. Se inspirationstext/exempeltext på s. 35 i textboken.

12 februari, 2019: Idag arbetade vi med bra fraser i affärer och på caféer (Jag skulle vilja ha en kaffe, tack! Hur mycket kostar den där tidningen? Vad kostar det där frimärket?) Vi började också med plural (en krona – kronor, en tidning – tidningar, en mobil – mobiler, ett äpple – äpplen, ett päron – päron).

Läxa till torsdag (14/2):

• TB s. 36-41 (Välj 2-3 favoritfraser och testa dem på ett kafé)
  • ÖB s. 33-38
  • Framstegstest 1 (Ni som inte var där idag kan hitta testet på Rivstarts webbplats)

Vi ses på torsdag!

14 februari, 2019: Idag repeterade vi pluralgrupperna och kafé- och affärsfraser. Vi orienterade oss i mataffären och ni fick planera fredagsmiddagar och skriva inköpslistor.

Läxa till tisdag (19/2):

• Repetera kapitel 1-4 i både textboken och övningsboken!

Glad alla hjärtans dag!

19 februari, 2019: Idag pratade vi om intressen, aktiviteter och fritid. Ska vi gå på bio ikväll? Vill du äta lunch nästa vecka? Vi pratade också om frekvens: Vad gör du aldrig? Går du ofta på teater?

Läxa till torsdag (21/2):

• TB, s. 46-51
  • ÖB, s. 43-44

21 februari, 2019: Tusen tack för en fin, glad kurs! Vi ses på nästa kurs!