Hej alla,
Idag presenterade vi oss, och pratade lite om studieteknik (hur man studerar svenska). Vi läste och lyssnade på texten ”Min faster är Nobelpristagare”. Vi arbetade med släktträdet på sid 58 och lärde oss släktingars namn. Vi pratade också om objektspronomen (mig, dig, honom, henne … och reflexiva pronomen (mig, dig, sig) som vi använder vid vissa verb (att lära sig, att tvätta sig…) och gjorde övningen på sid 54 i övningsboken. Slutligen nämnde jag hur man kan använda ”som” för att inleda (börja) en bisats.
Läxa till nästa gång:
Gör övningarna 6:1:E-F i textboken (sid 59). Läs om possessiva pronomen på sid 60 och gör övningen 6:2:B på sid 61 i textboken. Läs också texten ”Dynamitkungen” på sid 62. Kolla att du förstår alla ord. (Arbeta med svensk-svenskt lexikon och synonymer.se innan du tittar i ett svensk-engelskt lexikon).
Gör också övningarna 6:2-4 i övningsboken (sid 55-56)
Gör övningarna med pronomen som ni fick ut på papper (hand-outs).
Här anteckningarna från dagens lektion:
Jag jobbar som testingenjör på Ahlstom.
Jag har varit i Sverige i tre år.
Jag kom till Sverige för 5 månader sen.
Helgdagar är röda dagar.
Vi får mjölk från korna.
Vad säger svenska kor?
De säger mu.
Släktingar = anhöriga
Besöka = gå hem till = hälsa på
Mejla = skicka e-post
Ett mejl = ett mail
En massa = många
Mycket vatten
Många liter vatten
Mycket folk
Många människor
Vad är skillnaden mellan människor och folk?
Folkomröstning = referendum
Sverige hade en folkomröstning om högertrafik 1967.
Smutsig/ren
Oscar och Birgitta har köpt ringar. De ska gifta sig.