Info och läxa till 8/10

Hej alla,

Idag arbetade vi med texten ”Renates dag”. Vi tränade uttal och ordföljd. Sen skrev vi om texten i preteritum (dåtid). Vi gjorde också övning 3:12 på sid 31 i övningsboken. Efter rasten arbetade vi med bildserien om Anja på sid 33 i textboken.

Läxa till nästa gång:

Arbeta med verbuppgifterna ni fick ut på papper.

Skriv en text om en dag i ditt liv och skicka till mig (anders.forsberg@folkuniversitetet.se). Kontrollera särskilt verbformer och ordföljd.

Gör klart kapitel 3 i övningsboken (sid 30 och 32).

Läs texterna på sid 36 och 37 i textboken. Kontrollera att du förstår alla ord.

Här anteckningarna från dagens lektion:

Jag har jobbat väldigt mycket.

Jag har stannat hemma med mitt barn. Hon är fjorton månader gammal. Jag har två döttrar. Den ena är fyra år och hon går på dagis.

Vi tappade bort dem.

Hur är läget? Hur mår du? Allt väl?

Vad har du gjort i veckan?

Jag arbetade och jag gick på en indisk restaurang på Östermalm.

En malm är en kulle (ett litet berg)

Förra gången arbetade vi med klockan, verb, siffrorna, och vi kastade tärningar.

Rak ordföljd: subjekt + verb

Omvänd ordföljd: verb + subjekt

Jag ska inte åka bil till Göteborg i morgon.

I morgon ska jag inte åka bil till Göteborg.

Klockan sex vaknar hon alltid, och stiger upp direkt.

Mellan tio och tolv = från tio till tolv

Idaedelörda

Idaerelörda

Chattar hon

chattaron

Äta, äter, åt, har ätit (4)

Ta, tar, tog, har tagit (4)

Ha, har, hade, har haft (4)

Dansa, dansar, dansade, har dansat (1)

Anjas dag:

Anja vaknar klockan ett när väckarklockan ringer. Hon sitter i sängen. Hon har en randig pyjamas på sig. Klockan står på nattygsbordet som också är en bokhylla. Det står också ett glas vatten på bordet. Sängkläderna är vita. Hon ser jättetrött ut. Bakgrunden är gul.

Klockan kvart över ett äter hon frukost. Hon läser tidningen medan hon äter. Hon dricker te. Hon äter flingor med mjölk ur en orange skål. Hon har kammat sig. Hon har en grön tröja på sig.

Klockan fyra träffar hon en kompis på ett café. De dricker kaffe och diskuterar. De är glada. Anja pratar mycket om igår och varför hon är så trött. De sitter vid ett runt bord.

Klockan halv sex kommer Anja till jobbet. Hon arbetar på restaurang Lyxlaxen. Hon har en grön kappa på sig.

Anja börjar arbeta prick klockan sex och jobbar till klockan ett på natten. Hon arbetar som servitris. Hon bär en bricka med två glas rött vin och oliver eller jordnötter. Hon har en vit blus och en svart kjol på sig. När hon börjar ser hon pigg ut men när hon slutar ser hon trött ut.

Vad ska du göra i morgon?

I morgon ska jag gå hem till Ana Marie. Vi ska äta specialiteter tillsammans.

På morgonen

Idag på morgonen = i morse

Trött/pigg

Kappa (för kvinnor), blus

Rock (för män), skjorta

Rörelseverb: gå, åka, springa, köra, komma, ringa…

Rörelseverb har prepositionen ”till”

Jag ska åka till Paris nästa vecka.

Se ut

Vakna