A1 del 2 (3 gånger/vecka)

Torsdag 29 augusti – träff 9

Så. I dag sågs vi för sista gången på A1-nivå. Nu ska ni gå vidare till A2, och det kommer att gå jättebra!

I dag pratade vi om kända företag och personer från våra respektive hemländer.

Vi hade också en lite frågesport om Sverige.

Vi klarade av Sveriges fyra största städer. En lista över de 50 största (till antal invånare, inte yta) hittar ni här.

En lista över alla Nobelpristagare i litteratur hittar ni här. Ni ser att författare från Turkiet, Peru, Italien, Tyskland och Polen har fått ta emot priset. Och flera författare från Sverige förstås! (Men inte August Strindberg. Fast Strindberg har fått ge namn åt ett annat stort svenskt litteraturpris – Augustpriset.)

Ni kände till många stora internationella företag från Sverige, men också många kända artister. Du kan förstås lyssna på dem på Spotify via någon av de här spellistorna:
Svensk Pop – Skapad av Sony Music Entertainment
Svenska Favoriter – Skapad av Spotify
Svenska Ballader – Skapad av Sony Music Entertainment
Svensk Hiphop & Rap – Skapad av Filtr Sweden
Det blir inte bättre – Skapad av Spotify
Svensk text – Skapad av mig

(Tips på länkar till annat som kan vara till hjälp när man lär sig svenska hittar du här.)

Ingen läxa den här gången.
Men kom ihåg att prata svenska med alla, och varje dag.

Lycka till!


***

Tisdag 27 augusti – träff 8

I dag gick vi igenom resten av Framstegstest 3.

Vi repeterade hjälpverb, vägbeskrivningar, tidsprepositioner samt adverb för position och destination.

Sen fortsatte vi med kapitel 9 och pratade vi om partikelverb: om skillnaden mellan hälsa  (säga “hej” till någon”: “Hon hälsade på killen i Pressbyrån”) och hälsa  (besöka: “Han hälsade på en kompis i helgen”) och känna  (röra vid något: “Kan du känna på vattnet om det är varmt?”) och känna på (uppleva något: “Skulle du vilja känna på hur det känns att hoppa fallskärm?”). 

Vi har ju pratat en hel del om uttal under kursen.
Frågan om varför vi ibland, och ibland inte, uttalar "t" i ord som slutar på "-tion".
Så här svarar Språkrådet:
Uttalet av ord som slutar med -tion har förändrats. Förut var uttal med t vanliga, men nu är normaluttalet utan t i ord som slutar på -tion.
Det går inte att svara på varför förändringarna skett eller varför vissa ord avviker från det generella mönstret.
Orden motion, nation, portion och ration uttalas med t.
För kongestion har vi två uttal, ett med t och ett utan.
Övriga ord på -tion uttalas vanligtvis utan t.

Här kan ni se när skådespelaren Robert Gustavsson imiterar olika svenska dialekter:

Och här är ett annat klipp med ännu fler prov på olika dialekter:

Vilken dialekt är enklast att förstå tycker du? Vilken är svårast?

Läxa till torsdag 29 augusti

  • Övningsboken sid 93: Partikelverb och ordföljd
    (och/eller motsvarande övning på nätet)
  • Titta på videon med Imse, vimse spindel och lär dig texten.
  • Kapitel 10: Lyssna på ljudfilerna. Läs texterna. Lär dig nya ord.
  • Prata svenska med alla!

Vi ses på torsdag.

PS. Du kan se olika exempel på divisionsuppställningar här.

***

Måndag 26 augusti – träff 7

I dag gick vi igenom sektion 1 – 10 i Framstegstest 3. (Vi fortsätter med resten i morgon.)

Du kan läsa mer om komparering av adjektiv, och när vi använder de olika formerna komparativ respektive superlativ här och här. En lista med adjektivövningar hittar du här.

En ordbok med antonymer – motsatsord – hittar du här. Prova till exempel att slå upp ordet "god" och se vilka ord som betyder motsatsen. (Även på synonymer.se, Lexin och svenska.se kan du ofta se ett ords motsatsord.)

Och här kan du läsa mer om partikelverb. Vi pratar också mer om partikelverb när vi fortsätter med kapitel 9.

Läxa till tisdag 27 augusti

  • Repetera den grammatik som du tycker var svår i Framstegstest 3.
    Du kan göra övningar i Övningsboken (titta i innehållsförteckningen för att hitta övningar), eller här eller här.

Bonusläxa (om du har tid)

  • Skriv några meningar med adverb för "destination", "position" och "från position".
    Tänk på vilka verb som är stilla, och vilka som kräver två platser (= om fokus ligger på "till en plats", "en plats" eller "från en plats".)
    Ta med meningarna i morgon så tittar jag på dem då.


***

Torsdag 22 augusti – träff 6

I dag började vi med kapitel 9.
Vi pratade om skillnaden mellan  och åka?
När människor använder benen (promenerar) så går vi och när vi använder ett fordon så åker vi.
En buss, ett tåg, ett flyg som följer en tidtabell går, men människor åker med bussen/tåget/flyget.
(I övningsboken på sidan 85 finns en utmärkt förklaring)

Vi tittade på olika sätt att prata om frekvens: Hur ofta ...? Hur ofta går bussen? Hur ofta åker du till Italien? Hur ofta åker du till Folkuniversitetet? (Läs mer i Textboken på sidan 239)

Vi tränade också på rumsprepositioner och övade på vägbeskrivningar: Hur tar jag mig från x till y? Hur kommer jag till ...? Hur hittar jag till ...?

V i pratade också om siffror som substantiv: Skostorlekar och spritmängder, rum i lägenheter och busslinjer.
Vi kan bo i en tvåa (två rum och kök)  i tvåan (gatunummer) tvåan (andra våningen).  Vi kan vara en åttioåtta (född 1988) eller en nittiofemma (född 1995). Vi kan ta sexan (buss 6) till Karolinska Institutet från Odenplan, eller sjuan (spårvagnslinje 7) till Djurgården.

Läxa till måndag

  • Övningsboken:
    sid 86-87 övning 2A+2B "Siffror som substantiv"
    sid 89 övning 4 "Tidsprepositioner"
    sid 92 övning 6 Q "Prepositioner: i eller på?"
  • Vi är inte riktigt klara med kapitel 9, men gör ändå Framstegstest 3:

Kontrollera själv dina svar med Facit:

Repetera den grammatik som du tycker är svår. Du kan göra övningar i Övningsboken (titta i innehållsförteckningen för att hitta övningar), eller här eller här.

Ta med testet (och många frågor) på måndag. Vi går igenom testet tillsammans.

  • Prata svenska!
    Fråga någon efter vägen. "Hur kommer jag till ...?"

Bonusläxa (om du har tid)

  • Repetera kapitel 1–6.
    Gör Framstegstest 1 och 2:

Kontrollera svaren själv:

Repetera den grammatik som du tycker är svår.
Du kan göra övningar i Övningsboken (titta i innehållsförteckningen för att hitta övningar), eller på nätet: här eller här.
Fråga gärna om du undrar över något.

Ha en trevlig helg.
Vi ses på måndag.


***

Tisdag 20 augusti – träff 5

Först:
Listan med svenska verb som Marlous tipsade om hittar ni här:
http://taipoint.org/swedish-verbs/download/

I dag övade vi på presens perfekt och preteritum.
Vi använder alltså presens perfekt …
…  när resultatet är viktigare än tiden
…  när aktiviteten fortfarande pågår
… (kommer i kapitel 13:)  tillsammans med så kallade NU-adverb .

Har du pratat svenska i veckan? (Frågan om du har pratat svenska är viktigare än exakt när i veckan du i så fall pratade svenska = presens perfekt.)
Pratade du svenska i fredags? (Tidpunkten är viktig och preciserad: i fredags = preteritum)

Jag har inte pratat svenska! (Tidpunkten är inte viktig, det som är viktigt är om aktiviteten – alltså pratandet – har ägt rum eller inte = presens perfekt.)
Jag har pratat svenska i flera timmar. (Här pågår pratandet fortfarande = presens perfekt.)
Jag pratade (inte) svenska i går. (Tidpunkten är mest relevant, och det är inte jätteviktigt om aktiviteten har ägt rum eller inte = preteritum.)

Jag har varit i Sverige några månader. (Och jag är här fortfarande = pågående = presens perfekt).
Jag var i Sverige i några månader. (Men jag är inte där längre  = avslutat = preteritum).

Jag har åkt skidor / Jag
 har aldrig åkt skidor. (Generell tid, aldrig eller någon gång: om/att jag har åkt skidor är viktigare än när jag eventuellt åkte skidor = presens perfekt)
Jag åkte (inte) skidor när jag var i Schweiz(En preciserad tidpunkt = preteritum)

Jag har bott i Stockholm i tio år. 
(Och jag bor där fortfarande = pågående = presens perfekt).
Jag bodde i Stockholm i tio år. (Men jag bor inte där längre = avslutat = preteritum).

(Reglerna finns också på sidan 230 i Textboken och mycket mer om presens perfekt kommer alltså i kapitel 13, och sen fler gånger på B-nivå.)

Och vi pratade om hjälpverb.

Hjälpverb använder vi böjt efter tempus tillsammans med huvudverb i infinitiv.

Redan i kapitel 4 fick ni lära känna några vanliga hjälpverb:
Jag kanske ska/skulle träna lite oftare. (= en plan/avsikt)
Jag vill träna oftare än två gånger per vecka.  (= en vilja/önskan)
Jag kan träna på torsdagar och söndagar. (= ha förmåga/möjlighet)
Jag måste träna minst en gång i veckan. (= ett krav/tvång)

I kapitel 8 (Textboken sid 88) presenterades ytterligare några:
Jag bör/borde träna minst två gånger i veckan. (= en rekommendation/uppmaning)
Jag får träna max tio timmar i veckan.
 (= ha tillstånd/tillåtelse)
Men jag hinner bara träna tre timmar per vecka. 
(= ha tid)
Ibland orkar jag bara träna en timme i veckan. 
(= ha kraft/energi)
Fast jag behöver egentligen träna minst en halvtimme om dagen. (= ett behov/en nödvändighet)

Vi kan kombinera flera hjälpverb, men bara det första verbet böjs efter tid/tempus (som vanligt), medan det/de andra tar infinitiv:
Jag skulle vilja ha en kopp kaffe.
Skulle jag kunna  en tårtbit?
Du borde kunna lära dig svenska innan hösten.
Jag måste hinna handla mjölk efter jobbet.
Observera att vi kan använda preteritumformen av ska och bör (skulle och bordeäven när vi pratar om nutid och framtid.

(Ett par av hjälpverben fungerar också självständigt, som vanliga huvudverb:
Jag behöver en ny tröja.
Jag fick ett mejl i går.)

(I Textboken på sidan 230 kan du läsa mer om hjälpverb.)

I dag har vi också använt adverb för att berätta var vi är (position) och var vi är på väg (destination):
“Vi är/sitter/ligger/bor/sover/badar/myser/äter hemma. 
(Tillsammans med positionsadverb använder vi “stilla” verb.)
men
“Vi går/åker/ringer/kommer/flyttar/springer/hoppar/rusar/flyger hem. 
(Tillsammans med destinationsadverb använder vi “rörliga” verb.)

Och som vanligt pratade vi om vädret.

Läxa till torsdag

  • Repetera. Öva på den grammatik som du tycker är svår. Du kan göra övningar i Övningsboken, här eller här.
  • Kapitel 9. Lyssna på ljudfilerna. Läs texterna. Lär dig nya ord.
  • Prata svenska.
    Fråga minst två personer om deras intressen: "Vad är du intresserad av?"
    Ställ minst tre följdfrågor.

Bonusläxa (om du har tid)

  • Lyssna på Regn hos mig med artisten Orup. Läs texten.  Titta särskilt på vilka verbtempus som används.
  • Lyssna på Sommaren är kort med artisten Tomas Ledin. Läs texten.  Titta särskilt på orden för väder, tid och årstider.

***

Måndag 19 (nittonde) augusti – träff 4

I dag avslutade vi kapitel 7 och började med kapitel 8.

Vi repeterade substantivens olika former: singular och plural i obestämd och bestämd form.
Du kan repetera genom att göra alla substantiv-övningar på Rivstarts gamla webbsida eller på Rivstarts nya webbsida.

Vi pratade om ordningstal (första, andra, tredje ...) och om datum.
Och vi pratade om presens perfekt (har + huvudverbet i supinumform): vad vi har gjort (presens perfekt) och när vi gjorde (preteritum) det. Vi pratade också lite om vädret.

Läxa till tisdag 20 (tjugonde) augusti

  • Övningsboken sid 75-77, övning 1, 2 och 3. Repetera presens perfekt, ordningstal och skillnaden mellan presens perfekt och preteritum.
  • Kapitel 8: Lyssna på ljudfilerna. Läs texterna. Lär dig nya ord.
  • Prata svenska!
    Använd presens perfekt. Till exempel: Har du varit i Spanien någon gång? Har du spelat ishockey någon gång? Har du varit gift? Har du sprungit Midnattsloppet? Har du besökt Nationalmuseum?

Bonusläxa (om du har tid)

***

Torsdag 15 augusti – träff 3

I dag fortsatte vi med kapitel 7 i Rivstart.

Vi komparerade adjektiv:
En stor lägenhet är dyrare än en liten lägenhet.
Ett hus är ofta dyrare än en lägenhet.
Kom ihåg: När vi jämför personer kan vi använda
antingen objektspronomen: "Han är längre än mig." "Jag åt mer godis än honom."
eller subjektspronomen tillsammans med ett verb: "Han är längre än jag är." "Jag åt mer godis än han gjorde/åt."

Tänk på att en del adjektiv kan man bara använda för att beskriva specifika saker:
stor – liten (volym/omfång/omfattning: ett stort rum, en liten restaurang, en liten stund/smula/ostbit; även om varelsers kroppsbyggnad: ett litet barn, en stor kvinna, många små fåglar) – KOM IHÅG: en liten …, ett litet …, men flera (=plural) små ….
lång – kort (längd människor/avstånd/tid: en lång lärareen lång resa, ett kort meddelande, ett långt brev, en kort stund/dag/lektion)
hög – låg (höjd föremål: ett högt berg, ett lågt hus, många höga träd och ett par låga buskar)
bred – smal (vidd utrymmen: en bred gata, en smal gränd, smala korridorer, breda eller smala höfter/axlar)
tjock – smal (omfång personer/kroppsdelar: en tjock man, en smal kille, tjocka eller smala armar/ben.)
tjock – tunn (dimension: en tjock bok, ett tunt papper, tunna skikt, tjockt eller tunt hår)

Fortsätt att träna på att använda adjektiv. Hitta på meningar med olika former av varje adjektiv. Öva både på kongruens:
Har din kompis en fin bil (en-ord) /ett fint hus (ett-ord) /några fina cyklar (plural)?;
och på att komparera:
Min bil/mitt hus/mina cyklar är finare än din kompis bil/hus/cyklar, men min kollegas bil/hus/cyklar är finast av alla.
De grammatiska reglerna för adjektiv hittar du i Textbokens minigrammatik, sid 233-235.

Vi övade lite på Indefinita pronomen också: någon (en-ord) /något (ett-ord)/några (plural) och ingen (en-ord) /inget (ett-ord)/inga (plural).

Och vi pratade om att det är viktigt att komma ihåg att många svenska ord har flera betydelser. (Till exempel "man" och "får". )

Använd svenska.se eller Lexin för att se om ett ord har fler betydelser:
http://lexin.nada.kth.se/lexin/#searchinfo=both,swe_swe,man
https://svenska.se/tre/?sok=man&pz=1
http://lexin.nada.kth.se/lexin/#searchinfo=both,swe_swe,får
https://svenska.se/tre/?sok=får&pz=1
https://svenska.se/tre/?sok=få&pz=1

Till sist pratade vi lite om uttal: om sju/sje-ljudet och tjugo-/tje-ljudet, och om att det är viktigt med vokalernas uttal och längd.
skön - sjön
socker - sockor - saker - söker - säker
förstår - förstör
Du kan läsa mer om uttal i Textboken på sidan 214 -222 och titta på filmerna på http://www.uttal.se

Läxa till måndag

OBS:
Alla svar till övningarna i Övningsboken och Textboken finns i "facit" på Rivstarts webbsida: Logga in. Välj “Facit och tester". Välj “Ladda ner pdf”

Om ni har frågor kan ni mejla till mig, eller ta med nästa gång.
Ha en trevlig helg.
Vi ses på måndag.

***

Tisdag 13 augusti – Träff 2

I dag fortsatte vi att arbeta med kapitel 6 i Rivstart.

Vi pratade om de olika verbgrupperna och vi tränade på att använda verben i preteritum.
(I Textboken på sidan 228 kan du se hur de olika verbgrupperna böjs. )
Tänk på …
… att preteritum-ändelserna i verbgrupp 2a (-de) och i verbgrupp 2b  (-te) låter likadant. Vi hör ingen skillnad på [köpde/köpte], så ni behöver inte fundera så mycket på det när ni pratar. Men när vi skriver är det förstås bra om vi stavar rätt (och när vi skriver har vi tid att titta på om grupp 2-verbets stam slutar med en av P, K, S, T, X-konsonanterna (exempelvis: pa/köpte, röka/rökte, läsa/läste, heta/hette, växa/växte) – i så fall är det verbgrupp 2b: -te)
… att alla nya verb som vi behöver hamnar i verbgrupp 1.
Vi mejlar/sms:ar/messar/netflixar/googlar/chattar/(nät)dejtar … Så om ni behöver hitta på ett nytt verb för att beskriva vad ni gör så är det bara att slänga på -ar, -ade, och -at i presens, preteritum och supinum, så blir det rätt 

Fortsätt att träna hemma med verbkorten. Försök att använda preteritumformen av varje verb i en mening: Vi gick hem från jobbet klockan fem i går. Jag drack kaffe på rasten. Hon pratade svenska med sin hyresvärd i morse. Han reste till Spanien i somras.

Vi fortsatte att prata om adjektiv.
Adjektiv (ett eller flera) kan stå före substantivet: “Jag har en söt och snäll hund”, och de kan stå efter verbet: “Min hund är söt och snäll.” (som vi pratade om i går)
Adjektiv böjs efter huvudordets genus (en/ett) och numerus (singular/plural):
en-ord i singular har adjektiv i grundform (exempelvis: fin, svår, rolig);
ett-ord i singular har adjektiv+t (exempelvis: fint, svårt, roligt), och
plural – oavsett om ordet är en- eller ett-ord i singular – har adjektiv+a (exempelvis: fina, svåra, roliga).

Tabell över hur adjektiven böjs finns  i Textboken på sidan 233. Där kan du också läsa om vilka adjektiv som är speciella.

I dag pratade vi också lite om kläder och färger och om skillnaden mellan hur orden skrivs och hur de låter:
Vi skriver “Hur mår du?”, men vi säger: [hu må ru?]
Vi skriver: “Jag och min kompis gillar att cykla“, men vi säger: [Ja å min kompis gillar å cykla.]
Läs mer om vilka bokstäver som försvinner eller förändras i Textboken på sidan 216-217. Kom ihåg att lyssna på ljudfilerna också (#153 – #166). Alla ljudfiler finns på Rivstarts webbsida. (Logga in. Välj “Ljudfiler”).

Läxa till torsdag

  • Repetera. Övningsboken (och/eller motsvarande online): sid 55 övning 2; sid 57 övning 5; sid 58 övning 6+7.
  • Kapitel 7. Lyssna på ljudfilerna. Läs texterna. Lär dig nya ord.
  • Prata svenska med någon som du inte känner. På torsdag får du berätta vem du pratade med och vad ni pratade om.

Bonusläxa (om du har tid)

Måndag 12 augusti – Träff 1

I dag har vi presenterat oss för varandra. Vi har berättat om oss själva (varifrån vi kommer, var vi bor, vilka språk vi kan, hur gamla vi är och vad vi gör), om våra  familjer och husdjur, och om våra släktingar: syskon, föräldrar, mostrar och fastrar, morbröder och farbröder, svågrar och svägerskor, kusiner, och alla andra som vi är släkt med.

Vi använde olika pronomen:
subjektspronomen (“Jag har en penna”),
objektspronomen (“Jag ger pennan till dig) och
possessiva pronomen (“Det var min penna, nu är det din penna”. “Är det dina pennor?”).
Och vi använde adjektiv efter verb ("Min penna är röd." "Mitt block är rött." "Mina glasögon är röda.")

Du hittar listan med alla personliga pronomen som vi använde idag i Textboken på sidan  235. OBSERVERA! Det står fel i boken: singular första person possessiva pronomen ska vara min/mitt/mina.

Det är viktigt att ni har både Rivstart A1+A2 Textbok och övningsbok 2:a upplagan. Om ni vill köpa böckerna på nätet kan ni jämföra priser här (OBS! ni ska ha båda böckerna i andra upplagan.)

Läxa till tisdag 13 augusti

  • Logga in på på kursbokens webbsida. Inloggning till Rivstarts webbsida 
    På Rivstarts webbsida finns facit, ordlistor, ljudfiler och extra övningar.
    Instruktioner för att skapa ett eget konto på Rivstarts nya webbsida hittar du här.  (Och på engelska här.)
  • Lyssna på ljudfilerna till kapitel 6. Ljudfilerna finns på Rivstarts webbsida.
  • Lär dig nya ord i kapitel 6. Använd ordlistan.
  • Övningsboken
    sid 53 –54 "Objektspronomen
    sid 55 "Possessiva pronomen"
  • Webbövningar (finns på Rivstarts webbsida: Logga in. Välj “Facit, ordlistor och hörförståelse”. Välj “Gå till”-länken bredvid “Webbövningar” längst ner i listan, klicka på “Kapitel 6“.)
    Kapitel 6, Gör övningarna “Possessiva pronomen”, “Objektspronomen 1” och “Objektspronomen 2”.

    Bonusläxa (om du har tid)
    * Övningsboken, sid 56 "possessiva pronomen och adjektiv efter verb

OBS:
Ni hittar svar till alla övningar i Övningsboken och Textboken i "facit" på Rivstarts webbsida: Logga in.
Välj “Facit och tester". Välj “Ladda ner pdf”

Om du har problem med att hitta webbövningarna kan du göra motsvarande övningar till kapitel 6 från förra versionen av Rivstart A1+A2 här , då behöver du inte logga in.

Om ni har någofråga eller någrfrågor kan ni mejla till mig, eller ta med till nästa gång.

Vi ses i morgon.

***

Hej och välkommen till kursen!

Vi kommer att arbeta med kapitel 6 till 10 i boken Rivstart A1+A2 under nio sammankomster, måndag, tisdag och torsdag i tre veckor. Du hittar kursplanen som pdf-fil här.

På den här sidan kommer jag efter varje lektion skriva lite kort om vad vi gått igenom, påminna om läxan till nästa vecka och kanske lägga ut extra material som vi pratat om.

Kom ihåg att prata mycket svenska!
/susanna

Klicka här eller använd formuläret om du vill mejla mig:
[contact-form-7 id="114" title="Kontakt"]