B1 del 1 (200907 – mån/ons)

? VARMT VÄLKOMNA TILL KURSEN B1 DEL 1 ?

 

Lektion 10  – 201007

Hej allihopa!

Lektionsinnehållet för den sista lektionen ska ni ha fått via mejl / google docs. Kontakta mig om ni inte har fått det!

Tack för den här kursen – hoppas att vi ses igen! 🙂

 

 

Lektion 9 – 201005

  • Grammatik: adjektiv + substantiv
  • Konversation: sidan 39 i textboken

 

Grammatik: adjektiv + substantiv 

Se sidan 284 i textboken för special-adjektivet: liten

Om det står “mat” eller “musik” i mening ska adjektivet alltid stå i sin grundform:

  • Jag gillar fransk mat.
  • Jag lyssnar mycket på brasiliansk musik. 

Men du kan också skriva i bestämd form: 

  • Den italienska maten är bäst!

Öva! 

  1. Arbeta i par: gör övning G på sidan 43 i textboken.  
  2. Arbeta själv: skriv 5 egna meningar med adjektiv och substantiv 

Era meningar:

  1. Han hörde den tunga sanningen. 
  2. Hon har ett jätteviktigt möte. 
  3. Peter hade två obekväma fåtöljer. 
  4. Jag köper en praktisk väska. 
  5. Han berättar alltid de roliga historierna. 
  6. Den fina jackan.
  7. Min ärliga familj. 
  8. Peter har en trasig bil. 
  9. Jag tittade på en romantisk film. 
  10. Jag har ett stressigt jobb. 
  11. Mina moraliska frågor är viktiga. 
  12. De senaste roliga åren var i Frankrike. 
  13. Peters rika man är känd. 
  14. En tråkig historia är på väg. 
  15. Den obekväma sanningen. 

Adjektiv efter några verb (sidan 284 i textboken) 

  • Vara
  • Bli
  • Känna sig 
  • Se…ut
  • Verka 

Han är snäll. 

Vi blir pigga av att ta en promenad.

Han ser otrevlig ut. 

De känner sig trötta.

Svenska verkar lätt. 

Konversation: jobbet – himmel eller helvete? (s. 39)

Gör övning A-C

Läxa till onsdag 10/7
  1. Pronomen: possessiva och reflexiva (textboken sidan 26-27, övning E-G)

→ övningsboken sidan 17-18 om du vill träna mer.

Lektion 8 –  200930

  • Rivstart: kapitel 3
  • Hörövning: nyheter

 

Frågor om läxan till idag?

Rivstart 
  1. Övning G och H sidan 38

→ arbeta i par eller ensam

Ska vi samarbeta?

Vill du göra uppgiften med mig?

Ska vi arbeta tillsammans?


Ja, det kan vi göra

Jag vill helst arbeta själv/på egen hand.

Hörövning: nyheter
  1. Rubriken

    Ett bibliotek för yttrandefrihet öppnas i Malmö
  2. Förkunskaper
  3. Lyssna 2 gånger och diskutera i gruppen 
  4. Lyssna igen med texten
  5. Vi sammanfattar tillsammans

Läxa till måndag 5/9

  1. Övning I på sidan 36 (fler övningar finns på sidan 27-28 i övningsboken)
  2. Läs texten “Skilda världar” (sidan 41) och övning D-F på sidan 42.

Lektion 7 – 200928

  • Grammatikträning: era mejl
  • Diskussionsövning

Vi lämnar kapitel 2 och börjar på kapitel 3.

Grammatikträning: era mejl

MEJL 1

Hej Tanja!

 

Hur är läget?

Jag hörde att du fick ett nytt jobb.  Spännande!

Jag söker fortfarande (jobb) ett jobb och skickar ansökningar varje dag.  Jag ska ha en intervju med H&M på torsdag så håll* dina tummar (håll tummarna) för mig!

Jag kan inte träffa dig på onsdag eftersom jag har varit lite sjuk men vi har fortfarande planer att träffas nästa fredag tillsammans med Ida.

Jag ser fram emot att träffa dig och höra allt om ditt nya uppdrag.

Stor kram!

xx


Uppmaning = imperativ (sitt! stå! tyst! håll!)*

Veckodagar + prepositioner

Dåtid:

  • I tisdags (samma vecka men någon/några dagar tidigare)
  • Förra tisdagen (tisdag veckan innan)
  • På lördagen… (använder vi om vi återberättar vad vi gjorde, vanligare vid historier/berättelser/nyhetshändelser)

Framtid:

  • På tisdag (tisdag som kommer snart)
  • Nästa tisdag (tisdag veckan efter)

Reciproka verb

Det finns en del verb som ibland slutar på -s. Det kallas för reciproka verb.

Det är verb som betyder att vi gör något med eller mot varandra.

Vi ses på måndag! = vi ser varandra på måndag

Vi träffas imorgon! = vi träffar varandra imorgon

De kramas = de kramar varandra

De slåss = de slår varandra

Jag träffar Lisa varje dag = när det finns en person att träffa (ett objekt)

MEJL 2

Hej, Eva!

Hur är läget?

Jag vill berätta något för dig. För två veckor sedan kom vi tillbaka från semester i Spanien. Trots att flyget var försenat gick resan bra. På flygplatsen i Barcelona hyrde vi en bil för att besöka intressanta platser runt om staden. Vi bokade ett litet hotell eftersom vi inte planerade att spendera mycket tid där. I Barcelona är allting härligt: stränder, historiska platser, maten, vädret. När vi träffar varandra (vi träffas) berättar jag mer och visar foton.

Hoppas att vi ses snart!

xx

MEJL 3

Hej Therese,

Jag måste berätta om något som har hänt mig.

När jag var i min hemstad i somras träffade jag en man som är professor i stadsutveckling och jobbar på UNESCO. Han berättade om en kompis till honom som bor i Sverige och är väldigt gammal (och lite sjuklig), José Luís heter han. Mannen pratade också om att José Luís har en jättestor boksamling som* han behöver bli fri från.

Jag besökte José Luís i fredags och blev imponerad av hans boksamling samt hans liv. Han förtäljde (berättade) för mig att det var svårt att komma ihåg saker från förr men han återberättade/återgav några händelser.

José Luís flyttade till Sverige på 30 talet, när han var en filosofistudent. Han engagerade sig med arbetarrörelsen samt Socialdemokraterna (socialdemokratiska partiet) och där blev han kompis med Olof Palme.

I hans boksamling står det flera böcker om filosofi, lingvistik, stadsutveckling, sociologi o.s.v. olika språk.

Så jag kan gärna ta några nästa fredag.

Nu måste jag skynda mig till kursen.

Vi ses snart!

xx

*Som tillhör gruppen relativa pronomen och adverb (se sidan 283 i textboken)

 

Diskussion: pengar
  1. Vad drömmer du om i livet?

    Jag drömmer om mina barn och deras lycka och framgång.
    Jag hoppas att det går bra för dem.
    Det var en bra stämning/känsla där.
    Jag drömmer om att mina föräldrar ska vara friska.
    Jag drömmer om framtida barn.

    Jag drömmer om att bli självförsörjande.
  2. Vad skulle du göra om du hade obegränsat med pengar?

    Jag skulle köpa allt jag ville
    Jag skulle hjälpa familjen
    Jag skulle kanske inte jobba men istället göra det jag gillar.
    Jag skulle leva i en ryggsäck
    Sedan började jag resa längre och längre bort.
    Fattigdom – rikedom
    Fattig – rik
    En stark väckarklocka
    En slum – slummen
  3. Är du ekonomisk? Sparar du pengar varje månad?

    Spara – slösa
    Jag är ekonom
    Jag tänker alltid på framtiden.
    Ränta
    Ett lån
    Låna

    Betala av (amortera)
    En budget
    En skuld
    Ett sparkonto
    En kontantinsats = de 15% du betalar direkt “kontant” vid ett husköp
    Sänka
    Höja
    Öka
    Minska
    En kris – krisen
  4. Har du något mål med ditt sparande (något du vill köpa/göra)?

Läxa till onsdag 30/9

  1. Sidan 34-35 i textboken, övning C och E (hjälp med konjunktioner finns på sidan 270 i textboken) 
  2. Gör övningar i övningsboken och textboken som du inte har gjort och/eller repetera det vi har gjort om det behövs (kapitel 2).

 


 Lektion 6 – 200923

  • Grammatik: ordföljd i fråge- och bisatser
  • Skrivövning: skriva mejl
Ordföljd: frågesatser och bisatser

Repetition från måndagens lektion

Ordföljd = den ordning som orden ska skrivas/sägas i
Huvudsatser:

Jag äter lunch med min kompis i stan kl 12.
Kl 12 äter jag lunch med min kompis.
I stan äter jag lunch med min kompis kl 12.
Huvudsatser har satsadverbial: ofta, alltid, aldrig, sällan, inte
Jag äter ofta lunch med min kompis i stan.

Konjunktioner: och, så, men, eller – binder samman två huvudsatser.
Se sidan 270 för vad konjunktionerna betyder.

Vi har lektion i klassrummet men Lisa har lektion via Zoom.
Lisa är sjuk idag, vi har lektion i klassrummet och Lisa kommer kanske nästa vecka.


Frågesatser (frågor)

Det finns två typer av frågor: öppna frågor och ja/nej- frågor

  • Varför har du stängt av datorn?
  • Varför har du inte stängt av datorn?
  • Varför stänger du alltid av datorn?

→ Satsadverbialet kommer efter subjektet

  • Tycker du om glass?
  • Tycker du inte om glass?
  • Har du aldrig smakat glass?

→ Satsadverbialet kommer efter subjektet

Bisatser

Huvudsatser måste ha minst ett subjekt och ett verb. Huvudsatsen kan “stå själv”

  1. Vad är en bisats? En bisats är ett komplement till en huvudsats. En bisats kan inte så själv.
  2.  Vad är en bisatsinledare? En bisats måste inledas (=startas) av en bisatsinledare (bisatsinledare kan också kallas subjunktioner).

Exempel på bisatsinledare (se sidan 270 i textboken).


Tacka ja = acceptera
Jag frågade om Marcello om han ville ha kaffe men han tackade nej.

Tänk (verb)-  efter (preposition) → partikelverb


Huvudsats + bisats

Vi går ut när vi har städat färdigt. 

Vi går ut trots att vi inte har städat färdigt. 

Du behöver inte följa med på festen om du inte vill. 

Hon jobbade hela kvällen trots att hon behövde vila. 

Bisats + huvudsats

När vi har städat färdigt går vi ut.

Trots att vi inte har städat färdigt, går vi ut.  

Vad händer med satsadverbialet? Vi placerar det efter subjektet i bisatsen.


Öva! Skriv 5 meningar som har huvudsatser och bisatser.

Vi går igenom tillsammans efteråt.  

Era meningar:

  1. Hon städar lägenheten medan han lagar mat. 
  2. Trots att du inte orkar måste du gå till skolan. 
  3. Innan du reser behöver du boka ett hotell. 
  4. Du kan studera svenska genom att repetera ofta. 
  5. Om du inte kan komma till lektionen behöver du ringa. 
  6. Jag älskar mitt sommarhus fastän det regnar mycket i Hagfors. 
  7. Jag ansöker till minst ett jobb varje dag eftersom jag behöver lön för att betala mina räkningar. 
  8. Vi fokuserar på att lära oss svenska genom att delta helt i det svenska livet. 
  9. Jag stannar hemma idag så att jag skyddar klasskamraterna. 
  10. Du borde njuta av livet medan du har en chans. 
  11. Du kan inte resa bort eftersom det finns en pandemi. 
  12. Trots att det inte är fredag har jag en känsla av det. 
  13. Jag pratar inte så bra svenska men när du vill kan vi plugga tillsammans. 
  14. Vi ska plugga tillsammans när vi har tid. 
  15. Jag är trött idag och går hem eftersom jag inte jobbar så bra.
  16.  Jag måste gå tillbaka till kontoret när kursen slutar. 
  17. Marcello går och köper kaffe trots att han inte har avslutat sin övning. 
  18. Alex måste träna på att skriva bättre ifall han vill bli förstådd. 

Övningsboken sidan 22

  1. Akta dig för honom för han är inte ärlig mot dig. 
  2. Min kollega har skilt sig och nu känner han sig mycket ledsen. 
  3. Man ska vara ärlig mot sina vänner och därför brukar jag alltid säga sanningen.
  4. Vänskap är viktigare än kärlek och därför måste du sluta träffa henne. 
  5. För ett år sedan lånade jag ut 10 00 kronor till en kompis men jag har inte fått pengarna tillbaka. 

därför att + subjekt = bisatsinledare. 

därför (adverb) + verb i huvudsatser 

 

Läxa till måndag 28/9

Övningsboken sidan 21-22

Skrivuppgift:

Ni ska skriva ett mejl (välj en uppgift på sidan 33) och använd fraserna, gärna också en bisats. 

Om ni vill kan ni skicka era mejl till mig eller lämna in på papper. 


Lektion 5 – 200921

  • Grammatik: ordföljd (huvudsatser)
  • Samtalsövning: Sverige och vänner 
  • Skrivövning: skriva mejl

TIPS!
Framstegstest B1/B2 (det finns på Rivstarts digitala material – kolla det första mejlet jag skickade er innan kursen började)

Grammatik: ordföljd i huvudsatser 

Vad är ordföljd? Ordföljd är “regler” för vilken ordning ord ska placeras i en mening.

Vad är en huvudsats? Det är en mening som måste ha ett subjekt och ett verb. En huvudsats kan stå själv.

Jag äter.
Jag träffade Helena igår.

Vad är en konjunktion? Konjunktioner är (ofta) korta ord som och, eller, men som kopplar samman två huvudsatser. Se fler konjunktioner på sida 270 i TB.

Jag dricker kaffe och (jag) äter bulle. 
Therese pratar i telefon men Erik lyssnar på musik.

Eftersom och medan → bisatsinledare (subjunktioner)

Vad är ett satsadverbial? Det är ord som beskriver frekvens =  hur ofta/mycket vi gör någonting. Exempelvis: ofta, alltid, aldrig, inte, sällan

Vad betyder verb 1 och verb 2? Vissa meningar har två eller fler verb: 

Hjälpverb + infinitiv 

Exempel på hjälpverb: brukar, ska, vill, kan, måste, bör/borde, få

  1. Du måste ringa mig när du kommer hem.

Presens perfekt: har + annat verb

  1. Jag har ätit lunch redan. 
  2. Jag har pratat med min chef idag.
  3. Jag har bott i Sverige i 3 år. 

Det finns något som kallas för satsschema – se textboken sidan 270. 


Rak ordföljd

Meningen börjar med subjekt.

  1. Hon bor (inte) i Malmö.
  2. Vi åt (inte) middag på en restaurang i Gamla stan.
  3. Therese och Abdul ska (inte) resa till Grekland imorgon. 

Satsadverbial ska placeras efter första verbet (verb 1) 


Omvänd ordföljd 

En mening kan börja med tid, plats och objekt (3).

  1. Igår (1) träffade jag (inte) min syster. 
  2. På Folkuniversitetet (2) studerar (inte) många personer. 
  3. Mat äter jag varje dag. (inte så vanligt)
    Undantag: Therese heter jag. 
  • Igår träffade inte jag min syster. 
  • Igår träffade jag inte min syster. 
  • På fredagar träffar jag alltid min syster. 
  • På fredagar träffar alltid jag min syster. 
  • I Malmö bor du inte. 
  • I Malmö bor inte du. 
  • Therese heter inte jag. 
  • Therese heter jag inte. 

Satsadverbialet kan placeras efter första verbet eller efter subjektet.

Omvänd ordföljd med två verb

  1. Igår skulle jag inte träffa min syster.
  2. På jobbet brukar inte vi äta lunch klockan 13. 
  3. På onsdagar har vi alltid möte efter lunch. 
  4. Idag har vi haft möte i 1,5 timme. 

Subjektet placeras mellan verb 1 och verb 2.
Satsadverbialet placeras efter subjektet eller efter första verbet. 


Öva själv! 

  1. Skriv egna meningar med rak- och omvänd ordföljd (5 stycken)
  2. Vi går igenom tillsammans.   

Era meningar:

  1. I lördags träffade jag min väninna. 
  2. Jag har bott i Sverige i 9 månader. 
  3. De reser inte utomlands på semester. 
  4. I förra veckan ville han köpa hus. 
  5. Ute är det jättevarmt så han badar inte bastu. 
  6. Igår spelade inte jag fotboll med min familj / igår spelade jag inte fotboll med min familj.
  7. Jag äter alltid lunch med min vän. 
  8. På min restaurang äter många personer. 
  9. Marco träffade min mamma igår. 
  10. I parken finns det många barn. 
  11. Jag kan sällan använda ordet ‘svår’ på rätt sätt. 
  12. I fredags plockade vi jättemånga svampar / mycket svamp men såg inga djur i skogen.  
  13. På landet lagar jag ofta mat på vedspisen.
  14. Ikväll ska jag träffa min kompis. 

På onsdag går vi igenom ordföljd i frågesatser och i bisatser! (bisatser finns på sidan 27 i textboken)


Samtalsövning 2: Sverige och vänner

  1. Vad var ditt första intryck (=impression) av Sverige? Har det förändrats (=changed) nu?
  2. Vad visste du om Sverige innan du kom hit?
  3. Kände du någon när du flyttade till Sverige? 
  4. Har du några vänner här? Var det lätt eller svårt att skaffa vänner? Berätta! 

Från ert samtal:

  • Sverige har ett socialt skyddsnät 
  • En förort 
  • Jag visste att det var kallt men inte mörkt.
  • Ta kontakt med (nya) personer

Läxa till onsdag 23/9

  • Övningsboken sidan 20 (huvudsatser)
  • Studera fraserna för mejl-skrivande på sidan 33 i textboken

Lektion 4 – 200916

  • Fortsättning/avslutning: hörövning
  • Samtalsövningar
  • Rivstart,kapitel 2

Idag kommer vi att börja med kapitel 2 som handlar om vänner

Hörövning (fortsättning från i måndags)

Vi sammanfattar den muntligt och kort skriftligt

Nyheten handlade om att fler människor har varit ute i naturen den här sommaren på grund av Coronapandemin. En konsekvens av det är att det finns skräp i naturen.

Det finns regler för vad man får och inte får göra naturen. I Kalmar hade man problem med att ungdomar hade fest på stranden, de hade många bilar, tält och husvagnar som de hade parkerat/placerat på stranden – det får man inte göra. 

I naturreservat och nationalparkerna är reglerna hårdare. Om någon bryter mot reglerna kan man anmäla personen till myndigheten Länsstyrelsen. 

Ett tips:
Justera (ändra) hastigheten (tempot) på SR:s app för att förstå lättare.

Samtalsövning 1: blandade frågor 

Prata med personen bredvid dig om:

  1. Vad är viktigt i ditt liv? Varför?

    För mig är det viktigt att skratta – jag tror att det är bra att skratta i många olika situationer i livet.
    Jag skrattar med människor varje dag.
    Om det finns en dålig situation tänker jag positivt och när mina italienska kompisar säger att det är dåligt väder säger jag att solen finns i dig.
    Du ser på livet med positiva ögon.


För mig är det viktigt att ha möjligheter att göra olika saker och öppna dörrar. Möjlighet att skapa mitt eget liv.



Familjen är viktig för mig. Jag flyttade till Sverige för att min man bor här och hela mitt liv ändrades. Allt är nytt för mig.



Jag håller med om det ni har sagt.
Jag är inte lika positiv men jag försöker.
Familjen är viktig för mig också.
Jag tror att man måste försöka leva utan ånger.
När du har familj gör du allt för dem men det är viktigt att tänka på sig själv också.

 

2. Berätta om en vacker plats

Jag gillar Sicilien mycket.

Jag var i Thailand och det var den bästa semestern på länge: jag vaknade klockan 6 och sprang på stranden i soluppgången. Vattnet var samma temperatur som luften. Thailand har många öar.


Jag gillar natur och åkte till Vadstena med båt. Jag reste till tre olika städer; Vadstena, Motala och Malmö. 

Miljön är väldigt olika på sommaren och på vintern.

Jag åkte till många städer men jag kommer inte ihåg namnen.


Jag har en vacker plats i Sverige. Det är en gammal borg i ett vackert område med en flod. Borgen ligger nära Upplands Väsby.

 


För fem år sedan var jag på Lanzarote för första gången. Eftersom min vän skulle gifta sig där åkte vi dit. Jag och några vänner var där i en vecka, det är en vulkanisk ö med svarta sandstränder. Det fanns en arkitek som gjorde en plan för arkitekturen på hela ön: alla husen skulle vara vita och vägarna i samma färg som sandstränderna.

 

Han kämpade mycket för att konservera/bevara ön. 

Jag testade kitesurfing för första gången där också.


Rivstart, sidan 20 – 22 (övning A, G och H)
  • Håller ni med om citaten på sidan 20?
  • Gör övning G på sidan 21 – översätt om ni behöver.
  • Studera uttrycken på sidan 22 (den gula rutan) – översätt om ni behöver.


När ni är klara ska ni:

Prata om vilka egenskaper ni tycker är viktiga och diskutera det med hjälp av fraserna på sidan 22 (två och två)

Ordkunskap

  • En vän – flera vänner
  • En kompis – flera kompisar
  • En polare – flera polare (slang)
    Polare används av ungdomar mest.
  • Vara vän / bekant med någon
  • En bekant
  • Skaffa vänner/kompisar
    Det är svårt att skaffa/få vänner i Stockholm.
  • Ha vänner
    Jag har några vänner i Sverige.
  • En vänskap 
  • En bra/dålig vän
  • Ett sällskap
  • Träffa (träffas)
  • Umgås (spendera tid tillsammans)
    På fredag ska jag träffa mina vänner och vi ska umgås på en bar.
    Min familj och jag brukar umgås i vår sommarstuga.
    Jag och mina kollegor umgås varje fredag efter jobbet.
  • Spendera tid ihop/tillsammans
  • Känna någon väl (bra)
  • Vi har känt varandra sedan vi var små/barn
  • Vi växte upp (grew up) tillsammans → en barndomsvän
  • Jag har inte träffat henne på 1 år men det känns som igår. 
  • Nykterist – alkoholist 
  • Generös – snål

 

Läxa till måndag den 21/9

  • Repetera kapitel 1 (om du behöver – det finns många övningar i övningsboken)
  • Textboken, kapitel 2, sidan 22 – övning J (ordkunskap) 

Lektion 3 – 200914

  • Rivstart: kapitel 1
  • Hörförståelse
  • Samtalsövning 
Rivstart (sidan 15-17)
  • Sidan 15: vi gör övning D tillsammans
  • Sidan 16-17: vi läser texten tillsammans

Prata om texten:

  1. Lärde du dig något nytt? Berätta!
  2. Är det något du tyckte var konstigt/intressant/överraskande i texten? Vad?
  3. Är det någon del du inte förstår? Vilken? 

Vilka fritidsintressen är vanliga i ditt hemland?  Vad gör människor på sin lediga tid?

Ord från ert samtal

  • föreställa sig → människor kunde inte föreställa sig…
  • bry sig om → staten bryr sig om människor i samhället
  • det finns nackdelar med att ha det “för bra” → vi tänker på våra rättigheter men kanske glömmer våra skyldigheter
  • påverka = politiken påverkar samhället.
  • fjäril = en insekt
  • en samling = a collection
  • en fjärilssamling
  • att samla / en samling
  • begrepp → synonym: koncept
  • “I samband med den blev begreppet fritid känt bland de flesta”
  • känt/d: Anders Tegnell är känd bland alla svenskar.
  •  bland: det står en hund bland människorna.
  • syssla med = jag sysslar med måleri (=jag målar)
Hörförståelse

Vi ska lyssna på en nyhet och träna på hörförståelse genom stegen nedan (1-7)

  1. Använd dina förkunskaper.  Utifrån rubriken (titeln), vad tror du att du kommer få höra? 

Rubriken är:  Mer skräp i naturen när fler stannar hemma på semestern

Coronaviruset tvingar människor att stanna hemma (i Sverige). Människor reser inte utomlands och är ute i naturen, t.ex. på stränder och i skogen och tar inte med sig skräpet hem/slänger inte skräpet i papperskorgen.

  1. Lyssna. Stämde det du trodde innan?

  2. Jämför med en klasskamrat.

    Väldigt många människor ute i naturen.
    Kalmar: tält och husbilar/husvagnar
    Många bilar och många som parkerade på olika ställen.
    Grilla
  3. Lyssna en gång till. Jämför med en klasskompis igen. Vad har ni förstått?

    Nationalparker och naturreservat har hårdare regler än andra platser; du får inte parkera varsomhelst eller tälta eller grilla.

    Den som bryter mot reglerna kan anmälas till myndigheten Länsstyrelsen.
    Ett vanligt år får Länsstyrelsen (i Kalmar) cirka (ca) 5 anmälningar men i år har de fått 20 anmälningar.

    att anmäla
    en anmälning
    Vad hände i Kalmar? Det var en stor fest på stranden med väldigt mycket folk, bilar och husvagnar. Det var så skräp och överfulla soptunnor. 

Vii fortsätter på onsdag. 

Läxa till onsdag 16/9

Läs texten “fritid förr och nu”  igen och lär dig orden som var nya för dig


Lektion 2 – 200909

  • Prata och diskutera 
  • Rivstart: kapitel 1

Fråga från måndagens lektion:

Ett exempel med adjektivet/adverbet falsk

  1. Det är inte en dolce and gabbana-väska. Den är falsk. = adjektiv
  2. Hon sjunger falskt = adverb som beskriver hur hon sjunger.
Talövningar

ÖVNING 1 – Vad säger du?

Diskutera de olika situationerna och skriv ned 1-2 svar som passar.

  1. Dina gäster ringer på dörren och du öppnar.
  • Hej, välkomna! Kom in. 
  • Jag är glad att ni kunde komma / vad roligt att ni kunde komma!
  1. Du höjer glaset med vin och tittar på dina gäster.
  • Skål!
  •  Jag skulle vilja utbringa en skål för…(formellt)
  1. Du vill ha brödet som står längre bort på bordet.
  • Kan jag få brödet
  • Kan jag få lite bröd, tack
  • Kan du skicka brödet, tack
  • Kan du ge mig brödet?
  1. Du vill röka.
  • Var kan jag röka?
  • Ursäkta, kan jag röka inne eller måste jag gå ut?

    gå ut – riktning
    ute – position

  1. Du träffar en person på stan som du nyligen varit på fest hos.
  • Hej! Tack för senast
  • Tack för igår, det var jättekul/trevligt.
  1. Dina gäster har druckit upp sitt kaffe.
  • Vill du har mer (kaffe)?
  • Vill du ha lite mer kaffe?

– Påtår = påfyllning (refill) → vanligt på café
Påtår är gratis
Gratis påtår

  1. Dina gäster ska gå hem.
  • Tack för ikväll! Vi ses
  • Tack för att ni kom
  • Tack för allt
  • Kul att ni kom
  • (Åh), ska ni redan gå?
  1. Du behöver ringa och frågar din granne. (Du har ingen egen telefon.)
  • Kan jag låna din telefon? Jag har glömt min på jobbet / batteriet är urladdat / min telefon är död.
  1. Du vill inte att dina gäster ska röka inomhus.
  • Om ni vill röka får ni gärna gå ut. 
  • Du kan inte röka här men om du vill kan du röka på terrassen.
  • Du får inte röka här.  

 

ÖVNING 2: Samtalsfrågor

1. Tycker du om att resa?
2. Vilka länder har du besökt? (dåtid)
3. Vilka länder skulle du vilja besöka? (framtid)
4. Vilken resa är den bästa du har gjort? Varför? 


Rivstart

Sidan 14 – övning A (fler ord)
Sidan 11 – tidsprepositioner 

Hur ofta?
Jag tränar en gång i månaden.
Jag tränar tre gånger i veckan.

Jag ringer ett samtal i minuten/timmen (sekunden).
Jag får ett samtal i minuten. 

Jag studerar två gånger om dagen.
Jag besöker Italien en gång om året. 

Hur länge?
Vi studerar i 2 timmar och 15 minuter. 

Hur snabbt? – hur lång tid tar det?
Han åker till jobbet på 15 minuter. 

När?- dåtid
Jag flyttade till Sverige för 4 år sedan

När? – framtid

Jag ska flytta till Sverige om 4 månader.
Vi ska resa till Nepal om 1 vecka.
Du ska till läkaren om 1 timme.  

Öva – säg en mening med tidsprepositioner!

  1. Jag tränar yoga/yogar en dag i veckan
  2. Jag åker till kursen på 40 minuter. 
  3. Jag går till jobbet på 25 minuter. 
  4. Jag pluggar svensk grammatik varje dag i 60 minuter
  5.  Jag spelade fotboll för 25 år sedan. 

 

Sidan 18, övning K – L (hörövning)

1a) Han tycker att löpning är tråkigt. “Löparfeber” – alla ska jogga, går ut tidigt på morgonen och köper bra skor.

1b) Han gillar att läsa i soffan, om han vill röra på sig går han långa promenader i skogen och lyssnar på fåglarna. Det är riktig avkoppling. 

2a) Hon är trött när hon kommer hem så hon sitter i soffan och tittar på TV. Hon orkar sällan laga mat så hon köper pizza eller äter nudlar.

2b) Hon har ont i ryggen och därför ska hon börja träna. Hon måste bygga upp musklerna.

2c) Hon har köpt ett nytt gymkort och ska börja träna imorgon. Imorgon ska hon äta grillad kyckling med massor av grönsaker. Nu är mina dagar som soffpotatis över! 

Läxa till måndag 14/9

Övningsboken:

  • adjektiv/adverb kapitel 1, sidan 6-9
  • tidsprepositioner, kapitel 1, sidan 10

 


Lektion 1 – 200907

  • Information
  • Kursens upplägg & innehåll 
  • Presentationer 
  • Ordkunskap + diskussion: fritid
  • Grammatik: adjektiv och adverb

Kapitel 1 – fritid 

Ordkunskap: vi skapar en lista med användbara ord.

Vad tänker du på när du läser/hör ordet fritid?
Fritid =  tiden då vi är lediga/inte jobbar.
På sidan 12 och 14 (övning 3A) i Rivstart finns flera ord som handlar om fritid. 

VERB SUBSTANTIV
slappna av  en aktivitet 
promenera  en promenad
odla  ett fritidsintresse 
träffa vänner 
besöka museer 
vara i naturen  ett hav / en sjö 
spela (idrott, spel & instrument)
lyssna på 
titta
läsa
träna på gymmet (verb: gymma)
leka (barn leker)
upptäcka nya platser (upptäcka = hitta något nytt) 
fika
baka
laga mat

 

Diskussion
  1. Är fritid viktigt för dig?

    Fritid är viktigt för mig..
    För mig är fritid viktigt..
    Nej, fritid är inte så viktigt..
    Ja, fritid är viktigt för mig
  2. Vad brukar du göra på fritiden? Har du fritidsintressen?

    Jag brukar + verb i infinitiv… på fritiden

    På fritiden brukar jag + verb i infinitiv
  3. Vad skulle du göra om du hade mer fritid?

    Jag skulle + verb i infinitiv

Grammatik: adjektiv och adverb

Vi repeterar ordklasserna adjektiv och adverb (sidan 283 och 284 i Rivstart B1/B2)

Övningar i boken: sidan 10-11, övning E, G och H (fortsättning på onsdag)

 

Vill du läsa böcker på lätt svenska? – kolla Vilja förlag!