B2 konversation inför 20/3

Se avsnitt 6 av Vår tid är nu. Anteckna gärna vad som händer och ta med dig anteckningarna till lektionen för att lättare komma ihåg. Vi kommer fokusera på hur rollfigurerna har förändrats sedan första avsnittet. Vad var ert första intryck och hur ser ni på de nu med mer vetskap och förståelse? Vilka relationer har förändrats? Och vilka har hållit sig stabila och är sig lika nu som då?
Hur ser ni på t ex Backe nu jämfört med då?
Nina och Calle och deras relation?
Maggan? Suzanne? Peter och Gustaf?

Ta också med ord och uttryck ni finner användbara/intressanta.

I avsnittet går Maggan med i facket och familjen Löwander beslutar att förändra en hel del på restaurangen.
Hur reagerar Roos på Maggans infoblad från facket? Varför tror ni?
Hur reagerar Backe på förslaget till en ny meny?
Vad för piller är det Agnes bjuder Nina på? (Resterande avsnitt kommer avslöja betydelsen.)

För den som vill, kolla upp följande uttryck/ord:

Kan du undvara honom? – Backe till Ethel.

Ta tillfället i akt. – Peter.

Inblandning i härvan. – Inspektör Göransson.

Sommarhuset är redan belånat av er framlidne make. – Mannen i telefon med Helga.

Galjonsfigur. – Gustaf.

Skenhelig. – Gustaf.

Snusk på väggarna. – Gustaf.

Ett arvode. – Nina.

Bluffat. – Gustaf.

Ni som missade den 13/3, vi jobbade med prepositioner enligt önskemål. Tex Vänja sig vid, berätta för, till vänster om, intressera sig för m.fl.

Vi kollade också nyansskillnader av ord, huruvida de är neutrala, positiva eller negativa. T ex modig, våghalsig, dumdristig. Eller fet, rund, knubbig, kraftig, mullig, överviktig.

Vi gjorde små rollspel med telefonsamtal. T ex ringa och anmäla att man ser ett inbrott, eller anmäla en droppande kran.

(Vi hann inte prata något om avsnitt 5 av Vår tid är nu.)

B2 konversation – inför 13/3

I tisdags 6/3 pratade vi först om hörförståelsen och sedan om Vår tid är nu, vad som har hänt och en del ord och fraser.

Vi gick sedan igenom saker som man pratar eller inte pratar om på en arbetsplats vs privat.

Sist spelade vi konversationsspelet i par.

Till nästa vecka Se avsnitt 5 av Vår tid är nu. Anteckna för att komma ihåg vad som händer samt om det är ord och uttryck du vill lägga på minnet. Det blir nog en liten grupp-presentation framme vid tavlan igen nästa gång om något från serien.

B2 konversation – inför 6/3

I tisdags 27/2, tränade vi på att beskriva föremål med ord som cylinderformad, kubisk, avlång, oval, guldfärgad, knallgul, illröd, sträv, len osv osv.
Sedan pratade vi en liten stund om Vår tid är nu.

I smågrupper förbereddes en mini-presentation om ett event i en stad. Vad skulle ni lägga pengarna på om ni ville förbättra något i er stad? Grupperna redovisade sitt projekt inför varandra.

Till nästa gång, se avsnitt fyra, ta med anteckningar om vad som händer i avsnittet och eventuella ord och uttryck du finner användbara/intressanta.

Delade även ut en liten hörförståelseövning till nästa gång och vi gick igenom betydelsen av orden (som står längst ner under frågorna). Gör gärna den om ni hinner. Den är 12 min lång.

Hörförståelse
B2 konversation

Lyssna på intervjun (som ligger längst ned på svtplay, under alla avsnitt av Vår Tid Är Nu) och skriv ned svaren på följande frågor. Ta med svaren till nästa gång, 6/3.

1. Vad säger Mattias om sin roll som Gustaf?
2. På vilket sätt tror ni att Vår tid är nu är en stor satsning för SVT?
3. Vad menar Mattias med att Gustaf inte är ”den vassaste kniven i lådan”? Kan du andra uttryck med liknande betydelse?
4. Hur gick det till när Mattias fick rollen som Gustaf?
5. Vad har blivit bättre i samhället sedan 1945 (som regissören listar)?
6. Vad förstår ni av vad regissören säger om språket i serien? Hur/vad har de gjort och vad ville de åstadkomma?
7. Varför är restauranger så bra/populära i filmer/serier, vad finns representerat där? (menar regissören)

Ord:
skörhet
besitter (en kunskap)
gudabenådad
skildrar
uppnår
gestaltar

B2 konversation – inför 27/2

Den 20/2 ägnade vi större delen av lektionen åt att prata om Vår Tid är nu. I smågrupper blev det presentationer framme vid tavlan av miljön och några av rollfigurerna. Sista delen av lektionen tittade vi på uttryck av typen: Rik som ett troll, Smidig som ett kylskåp, Full som en alika, m.fl.

Nästa vecka kommer vi inte att ägna så lång tid åt Vår tid är nu, max 20-30 min. Se avsnitt 3 och anteckna vad som händer samt om det är några ord och uttryck du finner intressanta/användbara.

Lämna gärna idéer, förslag och önskemål om vad ni vill göra mer/mindre av på lektionerna. Ni kan mejla mig på linnea.larsson@folkuniversitetet.se eller prata med mig i klassrummet.

Vill ni att jag rättar oftare, går igenom saker på tavlan, vill ni presentera mer i smågrupper eller något annat? Jag behöver era synpunkter så att ni får den typ av kurs ni vill ha.

Ha en trevlig helg så ses vi på tisdag. Och krya på er ni som har varit sjuka!

B2 Konversation, tisdagar kl 18-19.30.

Inför tredje kurstillfället den 20/2 kommer vi att titta på avsnitt 2 av serien Vår tid är nu som ligger på svt play.

Observera följande och var redo att beskriva så målande/talande som möjligt:

  • miljöer och stämningar
  • rollfigurer: Nina, Calle, Köksmästaren, Gustaf, Peter, Helga, Ragnarsson, Ethel, hovmästare Bellan, Margareta ”Maggan”, Suzanne

Var beredd att återge vad som händer i avsnitt två.

Skriv ner några saker du tycker var extra viktiga/intressanta. Vad tyckte du om? Vad tyckte du inte om?

Ta reda på vad följande ord/uttryck betyder:

  • vara om sig och kring sig
  • nu finns det ingen återvändo
  • (det är omöjligt) att få till stånd (ett möte mer er)
  • (du är en) lismare
  • tölp
  • det slank ner (slinker ner)
  • vi har fullt sjå efteråt
  • vad i hela friden
  • med måtta
  • en lycksökerska
  • till gästernas oerhörda förtjusning
  • tar itu med
  • ta illa vid sig
  • ett härbärge
  • kliv ner från dina höga hästar
  • få en knäpp
  • om den inte regleras omgående kommer vi att försätta restaurangen i konkurs

Kolla gärna upp något om samtiden (1945). Vem var statsminister i Sverige?  Vad hette kungen? Vem var Gunder Hägg (som de nämner i början av avsnittet)? Någon annan person som var viktig för samtiden? (författare, idrottsstjärnor eller liknande)