Sista lektionen A2 del 2 (24/8)

Hej!

En kort sammanfattning av nionde och sista lektionen:

  • Fritt skrivande på svenska i fem minuter
  • Vi tränade på att använda tre utvalda verb genom att intervjua varandra:Vad gör du ikväll? Vad gjorde du igår kväll? Vad har du gjort på semestern? Vem ser efter dina blommor när du är på semester?Vad såg du på TV förra veckan? Vad har du sett för filmer i sommar? Hur säger man god morgon på ditt modersmål? Vad var det första du sa i morse? Vad har Hillary Clinton sagt om Trump?
  •  

    Vi gick igenom framstegstest 6 och pratade om vad som hade varit svårt. Vi repeterade det som varit svårt.

  • Övning ”Det svåra telefonsamtalet”. Vi övade på att be om ursäkt och att komma med dåliga nyheter genom att göra rollspel två och två.
  • Vi arbetade med texten ”Framtidens jobb” sid 212 i textboken. Tränade på ord, lyssnade på texten, diskuterade texten.
  • Vi avslutade med leken ”tänk på en person”. Vi turades om att tänka på en känd person som är död. De andra fick ställa frågor (i preteritum) för att lista ut vem personen var.

    Tack så mycket för den här kursen. Det har varit trevligt och roligt. Jag önskar er lycka till mer era studier i svenska. Ha en bra höst! /Kristina

Lektion 23/8

  • Fritt skrivande på svenska i fem minuter
  • Vi frågade varandra nio frågor för att träna på tre utvalda verb: Vad äter du till frukost? Vad åt du till frukost igår morse? Har du ätit något innan kursen? Hur blir man klok? Hur blev du så snabb? Hur har du blivit så duktig på svenska? Hur var förra kursen? Hur är det att bo i Sverige?Hur har det varit på semestern?
  • Genomgång av adverb
  • Vi gjorde adverbövningar på sid 180-181 i övningsboken.
  • Hörförståelseövning: Vi lyssnade på två Hassanradioprogram (taxi till bankrånet och schampo för fett hår). De talade väldigt snabbt och det var svårt att förstå även om vi lyssnade två gånger.
  • Vi tränade på orden på sidan 207 i textboken. Vi använde oss av ordkort.
  • Vi lyssnade och diskutera texterna på sid 206-207 i texboken. Vi gjorde övningarna som hörde till denna text: koppla rubrik till underrubrik samt sätt rubriker på de olika texterna.

Läxa till imorgon är att göra framstegstest 6 och att rätta testet. Sammanfatta också hur det gick. Vad behöver du repetera inför nästa kurs?

Tack för idag! /Kristina

Lektion 22 augusti

Hej!

  • Vi inledde som vanligt med fritt skrivande på svenska i fem minuter
  • Vi pratade om hur helgen har varit och vad vi har gjort
  • Vi tränade att använda tidsprepositioner genom att fråga varandra: hur ofta…?  (i månaden, om året, varannan, var tredje osv)
  • Vi tränade på verb i grupp 4 med hjälp av ordkort
  • Alla hade tagit med sig en nyhetsartikel som de berättade om. Intressanta artiklar om privatisering av sjukhus, att bara äga 80 saker, biomedicin, bostadsmarknaden och om Mälaren.
  • Vi lekte leken ”tänk på en person”. Vi övade på att ställa frågor och att ge kortsvar.
  • jag delade ut framstegstest 6

LÄXA sid 206-207 i textboken (läs, lyssna och skriv rubriker).

Lektion onsdag 17/8

  • Fritt skrivande på svenska i fem minuter
  • Vi gjorde korsord med tema boende. Vi arbetade i grupper om två. En person hade de lodräta orden och den andra hade de vågräta orden. De fick sitta med ryggarna mot varandra och ge ledtrådar kring orden.
  • Vi gick igenom ”jämförelse”, sid 159 i övningsboken
  • Genomgång och övning av adjektiv i bestämd och obestämd form se sid 168 i övningsboken.
  • Vi tränade på kroppsord
  • Vi tränade på ord till texten ”Hos doktorn” sid 199 i textboken (med hjälp av ordkort)
  • Vi lyssnade två gånger på texten ”Hos doktorn”.
  • Vi övade på kortsvar
  • Vi såg på The Eating Machine med Charlie Chaplin. Vi turades om att vända ryggen till och de andra fick berätta vad som hände.

Läxa till på måndag: Alla tar med sig en intressant tidningsartikel eller nyhetsartikel och förbereder sig för att berätta vad den handlar om. (Jag kommer att kopiera artiklarna på rasten så att alla får ett exemplar). Frivillig skrivläxa finns på sid 197 i textboken.

Tack för idag!  /Kristina

Lektion tisdag 16/8

Hej!

Kort sammanfattning av dagens lektion:

  • Vi inledde med fritt skrivande på svenska i fem minuter.
  • Vi intervjuade varandra vad vi gjort idag dvs övade på presens perfekt (har + supinum). Jag har gått ut med hunden idag. Jag har jobbat idag osv
  • Vi tittade på en liten film om indirekt tal med satsadverb. En liten repetition om vad vi pratade om igår.
  • Vi övade på ord som finns med i texten ”Fikapaus på jobbet”.
  • Vi lyssnade på texten ”Fikapaus på jobbet”. Vi fokuserade på att prata om reduktioner och förändringar i uttalet.
  • Vi pratade om svenskt uttal. Om långa betonade vokaler och om konsonantkluster som skr som i skratta. Vi jämförde med olika språk som vi talar.
  • Vi läste och arbetade med texten ”Lägenhetsvisning” med fokus på presentering och prepositioner. (sid 182-183 i textboken)
  • Vi tittade på en Charlie Chaplin film och berättade för varandra vad som hände i filmen. En i gruppen fick inte se utan bara höra vad de andra berättade. Svår och rolig språkträning!

Läxa till imorgon: Läs texten ”Hos doktorn” i textboken sid 199. Träna på orden till texten.

Tack så mycket för idag! Vi ses imorgon. /Kristina

Lektion måndag 15/8

Hej!

Här följer en kort sammanfattning av dagens lektion:

  • Fritt skrivande på svenska i fem minuter. Ingen annan ska läsa det du skriver.
  • Vi pratade med varandra om vad vi gjort i helgen. Dvs övade på preteritum och presens perfekt.
  • Genomgång av Framstegstest 5. Vad var svårt? Vi repeterade ordföljd vid indirekt tal, possessiva och reflexiva possessiva pronomen och subjunktioner.
  • Jag delade ut lite extraövningar med prepositioner för de som vill träna extra på detta.
  • Vi tränade på ordkort till texterna på sid 178 och 179 i textboken.
  • Vi lyssnade och diskuterade texterna på sid 178-179 i textboken.
  • Genomgång av ”presentering” sid 163 i övningsboken. Det + verb + obestämd form = presentering. Vi gjorde övningar på det sid 163-164.
  • Vi tittade på filmen om mobiltelefon vid middagsbordet. Efter det diskuterade vi hur vi själva gör. Vad tycker vi är ok respektive inte ok.

Läxa till nästa gång: lyssna på texten i textboken sid 188. Lyssna efter reduktioner och förändringar.

Tack för idag! /Kristina

Lektion Onsdag 10/8

Hej!

Jag sammanfattar vad vi gjorde i onsdags:

  • Fritt skrivande på svenska i fem minuter
  • Kort repetition av vad vi gjorde förra gången (se föregående blogginlägg).
  • Vi tittade på två klipp från programmet ”Inte OK” och diskuterade hur man hälsar i Sverige jämfört med andra länder.
  • Vi tränade med ordkort till texten på sidan 177. Vi delades in oss i grupper och en person drog ett kort och fick försöka få de andra att veta vilket ord som stod på kortet. Man fick ge ledtrådar som ordklass, synonymer, motsatser och meningar som ordet passade in i.
  • Vi lyssnade på texten på sid 177 i textboken
  • i smågrupper så intervjuade vi varandra hur man bodde (och använde uttryck från nyss lästa text). Sedan presentation i helklass.
  • Vi gick igenom komparation av adjektiv och adverb (positiv, komparativ och superlativ). Vi tränade på att använda dem.

Läxan till nästa gång (måndag 15/8) blir att göra framstegstest 5 på kapitel 14-16 i textboken. Rätta själv och berätta sedan i klassen vad som var svårt respektive lätt.

Lektion 9/8

Hej!

Här kommer sammanfattning av lektion:

  • Fritt skrivande på svenska i fem minuter
  • Genomgång av postitlappar från förra gången. Ni fick svara på frågan Vad är viktigt för mig för att bli bättre på svenska? Väldigt blandande svar från gruppen. Vi kommer därför att variera undervisningen så vi får tid till både grammatikträning och kommunikationsträning.
  • vi lyssnade och läste texten om utbildning och jobb på sid 170 i textboken. Vi intervjuade varandra om våra utbildningar.
  • Vi gick igenom subjunktionerna för att, utan att, och genom att. Vi gjorde uppgifterna på sid 149 för att träna på dessa subjunktioner.
  • Vi tränade på att göra relativa bisatser med satsadverb (övningsboken sid 150).
  • Vi tittade närmare på skillnaden mellan partikelverb (verb+partikel) och verb plus preposition. Viktigt med betoningen på rätt ställe!
  • Vi intervjuade varandra om vad vi ska göra till helgen. Detta för att träna på att uttrycka framtid. Vi gick igenom olika sätt att uttrycka framtid, se övningsboken sid 151.

Läxa till imorgon (10/8)

Läs och lyssna till texter på sid 177-179 i övningsboken. Träna på orden i ordlistan till dessa texter.

Tack för att ni orkade med all grammatik idag 🙂

/Kristina

Lektion måndag 8 augusti

Hej!

En kort sammanfattning av vad vi gjort idag:

  • jag delade ut ordlistor till kapitel 16-20 i textboken
  • vi intervjuade varandra i grupper om två och sedan så presenterade vi det för hela gruppen
  • Vi läste en text om det svenska skolsystemet i textboken sid 168-169. Vi jobbade i grupper med att göra frågor som vi sedan ställde till de andra grupperna.
  • Vi intervjuade varandra om skolsystemen i våra hemländer och presenterade sedan för hela gruppen.
  • Vi skrev ner på en postitlapp vad vi tyckte var viktig för att bli bättre på svenska språket

Läxa till imorgon (tisdag 9/8):

Läs texten ”Olika vägar till ett bra jobb” textboken sid 174 samt texten ”Framtiden” textboken sid 170.

Frivillig skrivuppgift sid 175 i textboken: Skriv en text om din skoltid…

Ha det bra. Vi ses! /Kristina